Efectes del disseny del pati en el comportament infantil

Show simple item record

dc.contributor Binimelis Sebastián, Jaume
dc.contributor.author Artigues Flaquer, Joan Toni
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-05-23T11:30:25Z
dc.date.available 2025-05-23T11:30:25Z
dc.date.issued 2025-05-23
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/170296
dc.description.abstract [cat] Aquest treball de final de grau se centra en l'exploració de la geografia infantil, especialment en l'anàlisi de la interacció i comportament dels nens i nenes en l'entorn escolar, amb un enfocament particular en el pati d'esbarjo. L'objectiu principal de la investigació és observar la distribució espacial del pati i les conductes dels alumnes durant el temps que hi passen, incloent-hi les activitats que realitzen, els llocs on es concentren i les dinàmiques de grup que es produeixen. Mitjançant l'observació directa i l'anàlisi de dades recollides, aquest estudi busca comprendre com els nens i nenes ocupen i interactuen amb l'espai escolar durant els moments de lleure. Així mateix, s'analitzen els comportaments i les interaccions dels infants durant el temps d'esbarjo, incloent-hi la manera com s'organitzen en grups, les activitats que realitzen conjuntament i les dinàmiques socials que es desenvolupen. Els resultats de la investigació mostren que els espais de joc i esbarjo són escenaris clau on els infants negocien les seves interaccions, aprenen a establir relacions i desenvolupen habilitats socials. Un aspecte destacat dels resultats és l'absència de diferències de gènere en l'ús del pati escolar del CEIP Talaiot, contrastant amb altres estudis que indiquen diferències de gènere en les activitats de joc. Aquesta homogeneïtat es deu a les zones del pati, que permeten a tots els infants jugar junts sense restriccions basades en el gènere. La metodologia innovadora implementada en el CEIP Talaiot fomenta un ambient inclusiu i integrador. Els espais de joc estan dissenyats per ser versàtils i accessibles per a tothom, eliminant barreres que podrien afavorir certs tipus de jocs sobre altres. Aquesta aproximació assegura que tots els alumnes tinguin les mateixes oportunitats de desenvolupament físic i social, sense estar condicionats per estereotips de gènere. El disseny del pati juga un paper crucial en el comportament dels alumnes, fomentant el joc creatiu i l'aprenentatge informal, facilitant activitats que estimulen la imaginació i la resolució de problemes. Els espais han d'oferir varietat per adaptar-se a diferents tipus de jocs i activitats, des del joc esportiu fins al joc lliure i la relaxació, i han de ser segurs i ben mantinguts, amb equips adequats i supervisió constant per prevenir accidents i fomentar un entorn segur i acollidor. La proposta de millora del Ajuntament de Manacor per al CEIP Talaiot inclou la reubicació del pati i la inclusió de més zones verdes, que no només milloren l'entorn estètic sinó que també proporcionen un espai on els infants poden explorar i experimentar amb la natura, beneficiós per al seu desenvolupament integral. La inclusió d'elements naturals com arbres i jardins pot tenir un efecte positiu en el benestar dels infants, proporcionant un entorn relaxant i estimulant. Els patis escolars multifuncionals permeten als nens participar en una àmplia gamma d'activitats físiques, jocs imaginatius i experiències socials que contribueixen al seu benestar general. Aquests espais promouen la cooperació, el treball en equip i l'empatia, habilitats essencials per al desenvolupament social i emocional dels infants. Les observacions realitzades durant l'estudi mostren que la distribució del pati afecta significativament les relacions que s'estableixen entre els nens, amb variacions en els jocs segons l'edat i una major implicació dels alumnes més grans en activitats de conversa més que en jocs actius. En conclusió, aquest treball destaca la importància d'un disseny de pati escolar inclusiu i ben planificat per al desenvolupament integral dels alumnes. L'experiència del CEIP Talaiot demostra que és possible crear un entorn on les preferències de joc no estiguin influenciades pels rols de gènere tradicionals, sinó per les eleccions individuals de cada nen i nena. Aquesta igualtat d'oportunitats fomenta un desenvolupament més equitatiu i inclusiu per a tots els alumnes, proporcionant un model a seguir per a altres institucions educatives. ca
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.title Efectes del disseny del pati en el comportament infantil ca
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics