dc.description.abstract |
[cat] Aquest treball de final de grau se centra en l'exploració de la geografia infantil,
especialment en l'anàlisi de la interacció i comportament dels nens i nenes en
l'entorn escolar, amb un enfocament particular en el pati d'esbarjo. L'objectiu
principal de la investigació és observar la distribució espacial del pati i les
conductes dels alumnes durant el temps que hi passen, incloent-hi les activitats
que realitzen, els llocs on es concentren i les dinàmiques de grup que es
produeixen.
Mitjançant l'observació directa i l'anàlisi de dades recollides, aquest estudi busca
comprendre com els nens i nenes ocupen i interactuen amb l'espai escolar durant
els moments de lleure. Així mateix, s'analitzen els comportaments i les
interaccions dels infants durant el temps d'esbarjo, incloent-hi la manera com
s'organitzen en grups, les activitats que realitzen conjuntament i les dinàmiques
socials que es desenvolupen.
Els resultats de la investigació mostren que els espais de joc i esbarjo són
escenaris clau on els infants negocien les seves interaccions, aprenen a establir
relacions i desenvolupen habilitats socials. Un aspecte destacat dels resultats és
l'absència de diferències de gènere en l'ús del pati escolar del CEIP Talaiot,
contrastant amb altres estudis que indiquen diferències de gènere en les activitats
de joc. Aquesta homogeneïtat es deu a les zones del pati, que permeten a tots
els infants jugar junts sense restriccions basades en el gènere.
La metodologia innovadora implementada en el CEIP Talaiot fomenta un ambient
inclusiu i integrador. Els espais de joc estan dissenyats per ser versàtils i
accessibles per a tothom, eliminant barreres que podrien afavorir certs tipus de jocs sobre altres. Aquesta aproximació assegura que tots els alumnes tinguin les
mateixes oportunitats de desenvolupament físic i social, sense estar condicionats
per estereotips de gènere.
El disseny del pati juga un paper crucial en el comportament dels alumnes,
fomentant el joc creatiu i l'aprenentatge informal, facilitant activitats que estimulen
la imaginació i la resolució de problemes. Els espais han d'oferir varietat per
adaptar-se a diferents tipus de jocs i activitats, des del joc esportiu fins al joc lliure
i la relaxació, i han de ser segurs i ben mantinguts, amb equips adequats i
supervisió constant per prevenir accidents i fomentar un entorn segur i acollidor.
La proposta de millora del Ajuntament de Manacor per al CEIP Talaiot inclou la
reubicació del pati i la inclusió de més zones verdes, que no només milloren
l'entorn estètic sinó que també proporcionen un espai on els infants poden
explorar i experimentar amb la natura, beneficiós per al seu desenvolupament
integral. La inclusió d'elements naturals com arbres i jardins pot tenir un efecte
positiu en el benestar dels infants, proporcionant un entorn relaxant i estimulant.
Els patis escolars multifuncionals permeten als nens participar en una àmplia
gamma d'activitats físiques, jocs imaginatius i experiències socials que
contribueixen al seu benestar general. Aquests espais promouen la cooperació,
el treball en equip i l'empatia, habilitats essencials per al desenvolupament social
i emocional dels infants. Les observacions realitzades durant l'estudi mostren que
la distribució del pati afecta significativament les relacions que s'estableixen entre
els nens, amb variacions en els jocs segons l'edat i una major implicació dels
alumnes més grans en activitats de conversa més que en jocs actius. En conclusió, aquest treball destaca la importància d'un disseny de pati escolar
inclusiu i ben planificat per al desenvolupament integral dels alumnes.
L'experiència del CEIP Talaiot demostra que és possible crear un entorn on les
preferències de joc no estiguin influenciades pels rols de gènere tradicionals, sinó
per les eleccions individuals de cada nen i nena. Aquesta igualtat d'oportunitats
fomenta un desenvolupament més equitatiu i inclusiu per a tots els alumnes,
proporcionant un model a seguir per a altres institucions educatives. |
ca |