[cat] El 2020, Espanya aboleix l’esterilització forçada de persones amb discapacitat,
esdevenint com un avanç significatiu en els drets humans, que fins en aquell moment
permetia l’esterilització en persones amb discapacitat intel·lectual (DI) incapacitades
legalment sense el seu consentiment. Malgrat la prohibició legal, investigacions recents
indiquen que la pràctica persisteix ja que la manca d’educació sexual adequada per a
persones amb DI limita la seva capacitat per prendre decisions informades i donar
consentiment. L’objectiu de la recerca bibliogràfica és determinar intervencions
educatives efectives en l’educació afectiva-sexual i reproductiva per a dones amb DI per
promoure el seu empoderament. De la recerca es van seleccionar 26 articles per a la
seva síntesi qualitativa. Van coincidir que les tècniques i activitats més efectives són les
de metodologia participativa amb material visual i pràctic. Es va destacar una millor
eficàcia en grups d’un sol sexe i sessions <50min. S’emfatitza la necessitat d’educadors
formats en salut sexual i amb experiència amb persones amb DI i es va suggerir les
figures d’educadors entre iguals i la formació d’autogestors com mètodes efectius
educatius. A partir d’aquesta recerca, es realitza una proposta de programa d’educació
de 9 sessions dirigit a dones amb DI majors de 16 anys, centrat en la inclusió, el
respecte i el positivisme amb l'objectiu d’empoderar, mitjançant activitats i estratègies
de metodologia participativa. Aquest treball posa de manifest la necessitat d’una
combinació d'investigació rigorosa, protocols oficials i pràctiques basades en l'evidència
per assegurar la qualitat i l'eficàcia dels programes destinats a aquesta població.
[spa] El 2020, España derroga la esterilización forzada de personas con discapacidad,
convirtiéndose en un avance significativo en los derechos humanos, que hasta en aquel
momento permitía la esterilización en personas con discapacidad intelectual (DI)
incapacitadas legalmente sin su consentimiento. A pesar de la prohibición,
investigaciones recientes indican que la práctica persistía, ya que la falta de educación
sexual adecuada para personas con DI limita su capacidad para tomar decisiones
informadas y consentir. El objetivo de la búsqueda bibliográfica es determinar
intervenciones educativas efectivas en la educación afectiva-sexual y reproductiva para
mujeres con DI para promover su empoderamiento. Se seleccionaron 26 artículos para
su síntesis cualitativa. Coincidieron que las técnicas y actividades más efectivas son las
de metodología participativa con material visual y práctico. Se destacó una mejor
eficacia en grupos de un solo sexo y sesiones <50min. Se enfatiza la necesidad de
educadores formados en salud sexual con experiencia con personas con DI y se sugirió
las figuras de educadores entre iguales y la formación de autogestores como métodos
efectivos educativos. A partir de esta búsqueda, se realiza una propuesta de programa de
educación de 9 sesiones dirigido a mujeres con DI mayores de 16 años, centrado en la
inclusión, el respeto y el positivismo con el objetivo de empoderar, mediante
actividades y estrategias participativas. Este trabajo resalta la necesidad de una
combinación de investigación rigurosa, protocolos oficiales y prácticas basadas en la
evidencia para asegurar la calidad y la eficacia de los programas destinados a esta
población.
[eng] In 2020, Spain took a significant step in human rights by abolishing the forced
sterilization of people with disabilities. Prior to this, sterilization of legally disabled
individuals with intellectual disabilities (ID) without their consent was permitted.
However, despite the legal ban, recent research shows that the practice persists due to
inadequate sex education for people with ID, which limits their ability to make
informed decisions and provide consent. The aim of the bibliographic research is to
identify effective educational interventions for women with ID in affective-sexual and
reproductive education to promote their empowerment. From the research, 26 articles
were selected for qualitative synthesis. They agreed that the most effective techniques
and activities involved participatory methodology with visual and practical materials.
Better efficacy was highlighted in single-sex groups and sessions lasting <50min. It is
emphasized the need for educators trained in sexual Health with experience with people
with ID. The study suggested the roles of peer educators and the training of selfadvocates as effective educational methods. Based on this research, it is proposed a 9-
session education program aimed at women with ID over 16 years of age. The program
focuses on inclusion, respect, and positivism to empower these individuals through
activities and strategies of participatory methodology. This work highlights the need for
a combination of rigorous research, official protocols, and evidence-based practices to
ensure the quality and effectiveness of programs aimed at this population.