Writing Windrush London in Twenty-first-century Black British Fiction: Andrea Levy’s Small Island (2004) and Louise Hare’s This Lovely City (2020)

Show simple item record

dc.contributor Bastida Rodríguez, Patricia
dc.contributor Rosivalová Baučeková, Silvia
dc.contributor.author Rendosová, Katarína
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-09-29T11:15:26Z
dc.date.issued 2024-05-11
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/171466
dc.description.abstract [eng] Throughout history, the city of London has served as a profound source of inspiration for various British poets, authors, and playwrights. Its rich cultural heritage and ongoing relevance make it highly appropriate for academic research, as its importance in the twenty-first century is only growing. Andrea Levy’s Small Island (2004) and Louise Hare’s This Lovely City (2020) both fictionally explore the significance of the arrival of the Empire Windrush in Britain in 1948. Both narratives perceive this historical moment as the beginning of the transformation of British identity, benefiting from temporal distance. This dissertation aims to demonstrate that both novels depict London as a city filled with aspirations and optimism for the immigrant characters, only to have their dreams shattered by the harsh realities of the British metropolis, characterised by misery, loneliness, and prejudice, which subsequently reshape their identity as well as their sense of Britishness. Small Island (2004) offers an optimistic outlook on the future of multicultural London, whereas This Lovely City (2020) portrays a more pessimistic perspective, shaped by socio-cultural events of the second decade of the twenty-first century, such as Brexit and the Windrush scandal. en
dc.description.abstract [slo] Britská metropola odnepamäti slúžila ako zdroj inšpirácie pre mnoho britských básnikov, spisovateľov a dramatikov. Bohaté kultúrne dedičstvo Londýna a prínos pre britskú kultúru a spoločnosť vytvára vhodný koncept pre akademický výskum. V dvadsiatom prvom storočí význam Londýna v literatúre a jeho záujem o štúdium stále narastá. Romány od Andrea Levy, Small Island (2004), a taktiež This Lovely City (20020) od Louise Hare, oba fiktívne zobrazujú príchod karibských imigrantov do Británie na lodi Empire Windrush v roku 1948. Oba romány s výhodou časového odstupu vnímajú tento historický moment ako začiatok transformácie britskej spoločnosti v súvislosti s otázkami národnej a kultúrnej identity. Táto diplomová práca sa snaží ilustrovať zobrazovanie Londýna vo vybraných románoch, ako mesta plného optimizmu prisťahovalcov a ich snov o lepšej budúcnosti. Ich túžby a predstavy sú však po ich príchode zničené drsnou realitou britskej metropoly, ktorá je charakterizovaná biedou, osamelosťou a rasovou diskrimináciou, a tak sú postavy imigrantov v románoch nútené pretvoriť si vlastnú identitu a nájsť zmysel britskosti. Jedným z hlavných cieľov tejto práce je porovnanie zobrazenia Londýna a spoločenských zmien, ktorým britská spoločnosť čelila po ich príchode vo vybraných románoch britskej černošskej literatúry dvadsiateho prvého storočia. sk
dc.description.abstract [spa] A lo largo de la historia, la ciudad de Londres ha servido como una profunda fuente de inspiración para diversos poetas, autores y dramaturgos. Su rica herencia cultural y su constante relevancia la hacen muy adecuado para la investigación académica, ya que su importancia en el siglo XXI está solo creciendo. Small Island de Andrea Levy (2004) y This Lovely City de Louise Hare (2020) exploran en la ficción la relevancia de la llegada del Empire Windrush a Gran Bretaña en 1948. Ambas narrativas perciben este momento histórico como el comienzo de la transformación de la identidad británica, con el beneficio de la distancia temporal. Este trabajo pretende demostrar que ambas novelas representan Londres como una ciudad llena de aspiraciones y optimismo para los personajes inmigrantes, cuyos sueños se ven pronto destrozados por las duras realidades de la metrópoli británica, caracterizadas por la miseria, la soledad y el prejuicio, que terminan por transformar su identidad, así como su percepción de lo que es ser británico. Sin embargo, Small Island (2004) presenta una visión optimista del futuro del Londres multicultural, mientras que This Lovely City (2020) ofrece una perspectiva más pesimista, influida por acontecimientos socioculturales de la segunda década del siglo XXI tales como el Brexit y el escándalo del Windrush. es
dc.format application/pdf
dc.language.iso eng en
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.subject 30 - Teories i metodologia en les ciències socials. Sociografia. Estudis de gènere ca
dc.subject 8 - Lingüística i literatura ca
dc.subject 82 - Literatura ca
dc.subject.other London en
dc.subject.other Windrush en
dc.subject.other Andrea Levy en
dc.subject.other Louise Hare en
dc.subject.other Racial discrimination en
dc.subject.other Black identity en
dc.subject.other Spatiality en
dc.subject.other Londýn sk
dc.subject.other Windrush sk
dc.subject.other Andrea Levy sk
dc.subject.other Louise Hare sk
dc.subject.other Rasová diskriminácia sk
dc.subject.other Černošská identita sk
dc.subject.other Priestorový obrat sk
dc.subject.other Londres es
dc.subject.other Windrush es
dc.subject.other Andrea Levy es
dc.subject.other Louise Hare es
dc.subject.other Discriminación racial es
dc.subject.other Identidad negra es
dc.subject.other Espacialidad es
dc.title Writing Windrush London in Twenty-first-century Black British Fiction: Andrea Levy’s Small Island (2004) and Louise Hare’s This Lovely City (2020) es
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis es
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2025-01-22T11:18:32Z
dc.date.embargoEndDate info:eu-repo/date/embargoEnd/2050-01-01
dc.embargo 2050-01-01
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/closedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics