[cat] L'objectiu d'aquest treball és fer una proposta didàctica innovadora per ensenyar els
conceptes de tir parabòlic i els càlculs corresponents als alumnes de Física i
Química de primer de batxillerat. És una proposta plantejada per 15 sessions, que
inclouen una part teòrica i una part pràctica. La metodologia didàctica proposada és
l'aprenentatge basat en problemes integrat a través d'un paisatge d'aprenentatge,
una eina que ens permet crear escenaris educatius personalitzats. És una proposta
que té com a producte l'elaboració d'un paisatge d’aprenentatge a partir de dades i
problemes resolts al llarg de les sessions, així com la construcció d’un artefacte que
realitza un tir parabòlic i posteriors mesures sobre les proves realitzades. En la
major part de casos el paisatge d’aprenentatge es fa servir com a eina per començar
i guiar l’activitat, en aquesta proposta la intenció és donar-li la volta i que l’alumne
hagi de crear ell mateix aquest paisatge. A més inclou la utilització de diverses
tecnologies innovadores, com ara les ulleres de realitat virtual o la càmera 360.
Diversos estudis (De la Vega, 2019; Galaviz, 2017) suggereixen que l'ús de
metodologies actives proporciona un aprenentatge significatiu. L'aprenentatge basat
en problemes, el treball en grup i la gamificació són metodologies actives i
estratègies didàctiques que caracteritzen els paisatges d'aprenentatge (Urbieta,
2020). En el context de la nova llei educativa, la Llei orgànica 3/2020, de 29 de
desembre (LOMLOE), aquesta proposta ofereix un itinerari didàctic a través de la
superació de reptes. La proposta plantejada en aquest treball pretén que l'alumnat
desenvolupi les competències necessàries per al coneixement científic. A més,
aquesta proposta integra situacions reals amb la finalitat de fomentar la cooperació
entre l'alumnat augmentant el seu interès i motivació per la ciència.