[cat] El tema del qual tractarà el treball de fi de grau és sobre els alumnes estrangers i com
s'integren a les escoles on la llengua catalana és la llengua vehicular. L'objectiu principal del
treball és extreure conclusions respecte a la relació dels immigrants i estrangers amb la
llengua catalana en les escoles i analitzar les adaptacions que es fan en els diferents centres
del municipi de Manacor. Es centrarà, sobretot, en un centre en particular: el Col·legi Sant
Francesc d'Assís. S'investigarà a través de qüestionaris entregats a diferents alumnes i
entrevistes a diferents docents. A més, es recopilaran dades sobre la gran quantitat de famílies
estrangeres que tenen les Illes Balears, centrat en el municipi de Manacor.
Durant tot el procés de recerca s'aconseguirà informació de les actuacions i opinions de les
famílies respecte a la llengua catalana, així com saber com els docents ajuden a parlar en
català a l'alumnat immigrant i quines adaptacions adopta el centre.
Finalment, segons els resultats obtinguts la majoria d'alumnes immigrants desconeixen
totalment la llengua catalana i moltes famílies no assoleixen adaptar-se del tot. Es pot
concloure que existeix una gran quantitat de facilitats que els centres ofereixen als alumnes,
però no en tots els casos és idònia.
[eng] The topic of the final degree project is about foreign students and how they integrate into
schools where the Catalan language is the vehicular language. The main objective of the
work is to draw conclusions regarding the relationship between immigrants and foreigners
with the vehicular language in schools and analyze the adaptations that are made in the
different centers of the municipality of Manacor, especially focused on a particular center:
Sant Francesc d’Assís. It will be investigated through questionnaires given to different
students and interviews with different teachers. In addition, data will be collected on the large
number of foreign families that the Balearic Islands and, specially, the municipality of
Manacor has.
Throughout the research process, information will be obtained on the actions and opinions of
families regarding the Catalan language, as well as knowing how teachers help immigrant
students to speak Catalan and what adaptations the school adopts.
Finally, according to the results obtained, most immigrant students are totally unaware of the
Catalan language and many families do not manage to adapt completely. It can be concluded
that there is a large number of facilities that schools offer to students, but not in all cases it is
ideal.