[cat] L’ensenyança-aprenentatge de l’ortografia segueix sent un dels principals reptes educatius.
Un gran nombre de centres educatius fa ús de mètodes tradicionals per a aconseguir una
millora en el nombre d’errades ortogràfiques dels/de les seus/seves alumnes. Sens dubte,
diversos autors han assenyalat que la metodologia tradicional no dona els resultats esperats
pel que fa a l’aprenentatge de les errades ortogràfiques, i que es requereix la incorporació de
nous enfocaments educatius. L’objectiu del present estudi és realitzar una comparança entre
dos grups, on a un d’ells s’ha implantat el mètode Gabarró, mentre que l’altre segueix emprant
la metodologia tradicional; per tal de comprovar l’eficàcia de la metodologia innovadora enfront
a la tradicional. La mostra estava formada per 53 alumnes, de 4t d’Educació Primària, amb
edats compreses entre els 9 i 11 anys. S’administraren un pretest i un post-test, per a avaluar
els coneixements dels/de les alumnes a l’inici i al final del procés, un cop duta a terme la
intervenció. En la línia dels estudis previs, els resultats ressalten una millora en la mitjana
d’errades ortogràfiques dels infants dels dos grups, sent aquesta molt més evident en
l’alumnat del grup experimental i apunten que el mètode Gabarró basat en la Programació
Neurolingüística facilita la millora de l’ortografia.
[eng] Teaching-learning of spelling remains one of the main educational challenges. A large number
of educational centers use traditional methods to achieve an improvement in the number of
spelling mistakes of their students. Undoubtedly, several authors have pointed out that the
traditional methodology doesn’t give the expected results with regard to the learning of spelling
mistakes, and that the incorporation of new educational approaches is required. The objective
of the resent study is to compare between two groups, where one of them has implemented
the Gabarró method, while the other continued using the traditional methodology, in order to
check the efficiency of the innovative methodology in front of the traditional one. The sample
was formed by 53 students, of 4th of Primary Education, with ages between 9 and 11 years.
Pretext and post-text were administrated, to evaluate the student’s knowledge at the beginning
and at the end of the process, once the intervention was carried about. In the line of previous
studies, the results highlight a improvement in the average spelling mistakes of the children of
the two groups, being this much more obvious in the students of the experimental group and
suggest that the Gabarró method based on Neurolinguistic Programming facilitates the
improvement of the spelling.