[cat] En aquest treball es duu a terme la preparació d’un itinerari didàctic emmarcat
en el bloc 5 del currículum de batxillerat de l’assignatura de Geografia.
L’itinerari didàctic en qüestió es localitza geogràficament en el municipi de
Banyalbufar (Illes Balears, Espanya).
L’itinerari didàctic pren la finalitat de què l’alumnat, després de realitzar-lo, sigui
capaç de: a) Identificar, explicar i relacionar alguns factors socioeconòmics
responsables del procés de transformació que han sofert els paisatges de les
àrees de muntanya de la regió biogeogràfica mediterrània durant la segona
meitat del segle XX; b) Argumentar perquè els paisatges de les àrees de
muntanya de la regió biogeogràfica mediterrània són el resultat de la constant
interacció entre les societats humanes i el medi ambient; c) Argüir quan un
paisatge és natural o humanitzat i; d) Raonar que l’evolució del paisatge pot ser
bidireccional (des d’un paisatge natural cap a un paisatge humanitzat i des d’un
paisatge humanitzat cap a un paisatge natural).
La proposta didàctica esmentada s’estructura en tres parts: a) La sessió de
classe prèvia a la sortida didàctica; b) La sortida didàctica i; c) La sessió
posterior a la sortida didàctica.
A nivell metodològic, la confecció de l’itinerari didàctic consta de sis apartats: a)
La recerca bibliogràfica; b) El treball de camp; c) La realització d’entrevistes a
agents del territori; d) El desenvolupament de la proposta didàctica; e) La
elaboració dels quaderns per a l’alumnat i per al professorat i; f) La creació dels
materials pedagògics complementaris a l’itinerari didàctic.
El resultat final d’aquest treball és: a) La elaboració d’una proposta didàctica
que permet estudiar la interacció «naturalesa - societat» en els paisatges de les
àrees de muntanya de la regió biogeogràfica mediterrània; b) La elaboració
dels quaderns per a l’alumnat i per al professorat i; c) La creació dels materials
pedagògics complementaris a l’itinerari didàctic.