[cat] Els conflictes són una realitat del dia a dia dins la societat, també en l’àmbit
escolar. Aquest fet és habitual dins aquest context a causa de la predominança
de les relacions socials entre iguals. Doncs, és necessari que per minvar,
gestionar o prevenir aquestes situacions de conflictes, els centres escolars
duguin a terme la mediació escolar, concretament la d’entre iguals, per tal
d’aconseguir, entre d’altres, que en la gestió de conflictes existeixi el pensament
de guanyar-guanyar i l’empoderament. Així que, l’objectiu d’aquest treball
consisteix a analitzar i valorar l’organització dels centres escolars en relació amb
la mediació escolar entre iguals. Per això, s’ha realitzat una anàlisi qualitativa,
amb el qual s’ha realitzat un DAFO, per així conèixer l’organització que tenen els
centres escolars sobre els programes de mediació entre iguals, realitzat a través
de qüestionaris respostos per centres escolars de Primària a Mallorca. A través
d’aquesta anàlisi s’observa com la mediació escolar ajuda a reduir el nivell de
conflictivitat, així com proporciona habilitats emocionals, tant els mediats com els
mediadors. Però, aquesta mediació pot veure’s estancada a causa de la no
subvenció de la formació en mediació i educació emocional dels docents
juntament amb la manca d’informació a les famílies sobre el servei de mediació.
En conclusió, la mediació escolar entre iguals ha generat un canvi de cultura dins
la convivència escolar basada en la cooperativitat, encara que per aconseguir
l’èxit del programa s’han de tenir en compte aquells aspectes a millorar que
retenen l’evolució del programa
[eng] Conflicts are a daily reality in society, even in the school environment. This fact
is common in this context due to the predominance of social relations between
equals. Therefore, in order to reduce, manage or prevent these conflict situations,
it is necessary for schools to carry out school mediation, specifically peer
mediation, in order to achieve, among other things, that in conflict management.
there is the thought of win-win and empowerment. Therefore, the aim of this work
is to analyze and assess the organization of schools in relation to peer school
mediation. For this reason, a qualitative analysis has been carried out, with which
a DAFO has been carried out, in order to know the organization that schools have
on peer mediation programs, carried out through questionnaires answered by
schools of Primary in Mallorca. This analysis shows how school mediation helps
reduce the level of conflict, as well as provides emotional skills for both mediators
and mediators. However, this mediation may be stalled due to the nonsubsidization of training in mediation and emotional education of teachers along
with the lack of information to families about the mediation service. In conclusion,
school mediation between peers has generated a change of culture within the
school coexistence based on cooperativity, although to achieve the success of
the program must consider those aspects to improve that retain the evolution of
the program.