[cat] El present treball es centra en l’anàlisi i la influència de l’autoconcepte
acadèmic i la motivació entorn a l’adquisició d’aprenentatges i com, l’elecció de
la metodologia, està directament lligada a la millora dels mateixos.
L’autoconcepte acompanyat d’una motivació intrínseca són determinants en el
procés d’adquisició d’aprenentatges, on cal posar l’accent en el coneixement
vers al rendiment o resultat acadèmic.
L’aprenentatge dels alumnes ve condicionat per factors de diversa tipologia, on
d’entre d’ells, cal destacar la influència de l’àmbit personal i social en
l’adquisició de coneixements significatius. Són nombroses les investigacions i
els autors que apel·len a la participació activa dels alumnes en el propi procés
d’aprenentatge, incidint en la influència que l’autoconcepte i la motivació
exerceixen sobre el procés. Es per això, que cal canviar la concepció i
l’enfocament de l’ensenyament-aprenentatge, apostant per l’aplicació a l’aula
de metodologies actives que es centrin en el ple desenvolupament personal,
social i educatiu de l’alumnat.
El present treball pretén posar de manifest la importància d’incidir en
l’autoconcepte i la motivació dels alumnes de la Formació Professional de Grau
Mitjà i com l’elecció de la metodologia i la seva aplicació a les aules pot ser la
resposta per aconseguir-ho.
[eng] This paper focuses on the analysis and influence of academic self-conception
and the motivation regarding the learning acquisition. Moreover, it also aims to
show how the choice of methodology is directly linked to the improvement of the
process of learning. Self-conception and intrinsic motivation play an essential
role in the process of learning, where the emphasis should be put on the
students’ acquisition of knowledge rather than on their performance or
academic output.
Student’s learning is conditioned by different factors, whereof the influence of
the personal and social sphere on the acquisition of significant knowledge is
noteworthy. There are numerous investigations and authors who appeal to the
importance of an active participation of pupils in their own process of learning,
pointing out the influence that self-conception and motivation exerts on the
process. Therefore, the conception and approach of the process of teaching
and learning must be changed, considering active methodologies which are
focused on the full personal, social, and educational development of students,
as a valuable option.
This work aims to highlight the importance of self-conception and motivation of
students in the Middle-Grade Vocational Education and Training and how the
methodological approach and its application to the classroom context may be
the clue to achieve it.