[cat] Vivim a una societat que constantment canvia i evoluciona, però així i tot, seguim
emprant metodologies d’ensenyament-aprenentatge tradicionals que no donen
resposta a les necessitats reals de coneixement de l'alumnat sinó que continuen
donant importància a la memorització quantitativa d'informació. La societat ja no
necessita manufacturers formats per treballar en cadenes de producció,
necessita persones col·laboratives, creatives, innovadores, resolutives, amb
autoconfiança i inclusives, persones preparades per enfrontar-se als reptes i
canvis constants. És el moment en què els futurs docents propiciïn un canvi
metodològic a les aules.
L'Aprenentatge Basat en Projectes és una metodologia consistent en el
plantejament per part de professorat d’una situació real conflictiva amb una
pregunta desafiant com a fil conductor que els alumnes han de resoldre a través
de l’elaboració d’un producte final amb el que adquiriran continguts,
competències i habilitats necessàries per al segle XXI.
El present treball de fi de màster consisteix en l'estudi, anàlisi i aplicació
d'aquesta metodologia a l'educació secundària. Per fer-ho, es realitza una
recerca bibliogràfica teòrica per entendre realment què és, quins són els seus
objectius principals i com aplicar-la a les aules realment, a més de les diferències
principals amb l'educació tradicional. Posteriorment, s'utilitzen els coneixements
adquirits en el transcurs del màster i a la recerca anterior per fer una proposta
didàctica.
La proposta és una aplicació de la metodologia en el segon trimestre de
l’assignatura d’Iniciació a l’Activitat Emprenedora i Empresarial de tercer d’ESO
en la que com a producte final s’haurà de realitzar un projecte per participar en
un hipotètic concurs d’un Programa per a joves emprenedors. Els equips
participants hauran d’elaborar un projecte d'un producte, servei o campanya del
seu entorn emmarcat en un dels objectius de desenvolupament sostenible tenint
en compte també la nova realitat que està generant la COVID-19.