[cat] L’ús correcte i segur dels mitjans socials suposa un dels grans reptes amb el que
pares i mares, docents i alumnat es troben cada dia. L’evolució de la comunicació
2.0 ha experimentat els darrers mesos, amb motiu de la pandèmia, un dels majors
increments en consum diari de continguts a les xarxes socials, però també, ha
deixat entreveure les mancances que adults i infants tenen en matèria de
competències digitals.
Per altra banda, avui dia parlar de valors és més necessari que mai. Si traslladem
aquests valors al món educatiu, entenem l’educació en valors com la formació de
persones responsables, tolerants, amb autonomia, amb autoestima, etc. Un tipus
d’educació que, de cada vegada més, és present als currículums de primària i
secundària, però que no es té present al currículum dels Graus Superiors de
Formació Professional relacionats amb l’aprenentatge de les noves tecnologies.
Aquest treball vol fer reflexionar sobre la necessitat d’una base en educació en
valors per poder fer un ús responsable i correcte de les eines dins l’entorn digital.
Per aquest motiu, es presenta una proposta didàctica per a l’alumnat de Formació
Professional del Grau Superior de Màrqueting i Publicitat que consistirà en
l’elaboració d’una guia de bones pràctiques dirigida a l’alumnat de secundària
perquè aprenguin a fer un ús responsable de les xarxes socials i de les eines que
trobem a l’entorn digital.
Moltes vegades es pensa que el fet d’haver nascut envoltats de dispositius
tecnològics a l’era digital ens fa ser precisament nadius digitals, però tal com
defensen alguns autors com (Lázaro, 2020), els nadius digitals no neixen es fan,
perquè venim a aquest món a aprendre i com va afirmar possiblement el millor
arquitecte del món, Norman Foster: “Mai deixam d’aprendre”.
[eng] The correct and safe use of social media is one of the great challenges that peers,
teachers and students face every day. The evolution of communication 2.0 has
experienced in recent months, due to the pandemic, one of the greatest increases
in the daily consumption of content on social networks, but it has also revealed
the possibilities that adults and children have in terms of digital competences.
On the other hand, talking about values today is more necessary than ever. If we
transfer these values to the world of education, we understand education in values
as the formation of responsible, tolerant, autonomous, self-esteemed people, etc.
This type of education is increasingly present in primary and secondary school
curricula, but it is not present in the curriculum of Higher Vocational Training
Degrees related to the learning of new technologies.
This work aims to reflect on the need for a basis in education in values in order to
be able to make responsible and correct use of them within the digital
environment. For this reason, a didactic proposal is presented for students of
Higher Level Vocational Training in Marketing and Advertising, which will consist
of the development of a guide of practical bones aimed at secondary school
students to learn how to make responsible use of social networks and the
energies used in the digital environment.
It has often been thought that the fact of having been born in the digital era
wrapped in technological devices makes it precisely a digital world, but as some
authors such as (Lázaro, 2020) argue, digital worlds have not been made to wait,
but have come to this world to learn and as possibly the greatest architect in the
world, Norman Foster, stated: "I never stopped learning".