Propuesta para el desarrollo del pensamiento computacional desde un ecosistema digital. Caso: colegio técnico Vicente Azuero de Colombia

Show simple item record

dc.contributor.author Mantilla Güiza, Rafael Ricardo
dc.date 2021
dc.date.accessioned 2022-03-15T12:17:23Z
dc.date.available 2022-03-15T12:17:23Z
dc.date.issued 2022-03-15
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/158247
dc.description.abstract [cat] L'estudi va sorgir entre el 2017 i el 2020 com una proposta didàctica per acompanyar l'alfabetització digital amb estudiants de secundària d'una institució educativa de Colòmbia, incorporant noves tendències en educació com el desenvolupament del pensament computacional i l'aprenentatge basat en problemes, per tal de millorar el rendiment acadèmic. No obstant això, per al 2020 i el 2021 va guanyar molta força com a conseqüència del distanciament social, com a resultat de la pandèmia amb el virus COVID-19 i les seves variants; on la demanda d'estratègies d'ensenyament virtual impulsa el desenvolupament de noves formes de treball i, per tant, el pensament, la tecnologia destaca com un mitjà d'interacció i supervivència davant la nova normalitat. És a dir, el desenvolupament d'un pensament computacional que promou l'alfabetització digital passa d’esser una opció a esser una necessitat. D'aquesta manera, el projecte té com a objectiu promoure el desenvolupament del pensament computacional en els alumnes de secundària de l'escola tècnica Vicente Azuero; basada en una estratègia didàctica des d'un ecosistema digital. Amb aquesta finalitat, es desenvolupa un ecosistema virtual d'aprenentatge amb diferents tecnologies educatives, algunes adaptades i altres com el desenvolupament i implementació de programari educatiu; junts estableixen la simbiosi necessària per a la mediació educativa dissenyada a partir d’una recerca basada en el disseny i l’aprenentatge basat en problemes. Els resultats validen amb el coeficient pearson la relació entre les dimensions del pensament computacional proposat per Brennan i Resnick, el desenvolupament de competències com a habilitat de resolució de problemes i amb t-Student posa a prova la relació directa i positiva de l'ecosistema d'aprenentatge virtual. ca
dc.description.abstract [spa] El estudio surge entre los años 2017 al 2020 como propuesta didáctica para acompañar la alfabetización digital con estudiantes de educación media en una institución educativa en Colombia, incorporando nuevas tendencias en educación como el desarrollo del pensamiento computacional y el aprendizaje basado en problemas, con el fin de mejorar el desempeño académico; sin embargo, para el año 2020 y 2021 cobra mucha fuerza a raíz del distanciamiento social, como resultado de la pandemia con el virus COVID-19 y sus variantes; donde la demanda de estrategias didácticas virtuales impulsan el desarrollo de nuevas formas de trabajo y por ende pensamiento, la tecnología resalta como medio de interacción y supervivencia ante la nueva normalidad. Es decir, el desarrollo de un pensamiento computacional que promueve la alfabetización digital deja de ser una opción, a ser una necesidad. Es así, que el proyecto establece por objetivo fomentar el desarrollo del pensamiento computacional en estudiantes de educación media del colegio técnico Vicente Azuero; a partir de una estrategia didáctica desde un ecosistema digital. Para tal fin, se desarrolla un ecosistema virtual de aprendizaje con diferentes tecnologías educativas, unas adaptadas y otras como desarrollo e implementación de software educativo; en conjunto establecen la simbiosis necesaria para una mediación educativa diseñada desde una investigación basada en el diseño y el aprendizaje basado en problemas. Los resultados validan con el coeficiente de pearson la relación entre las dimensiones del pensamiento computacional propuestas por Brennan y Resnick, el desarrollo de competencias como habilidad para resolver problemas y con pruebas t-Student la relación directa y positiva del ecosistema virtual de aprendizaje. ca
dc.description.abstract [eng] The study arises between the years 2017 to 2020 as a didactic proposal to accompany digital literacy with high school students in an educational institution in Colombia, incorporating new trends in education such as the development of computational thinking and problem-based learning, in order to to improve academic performance; However, for the year 2020 and 2021 it gains a lot of strength as a result of social distancing, as a result of the pandemic with the COVID-19 virus and its variants; Where the demand for virtual didactic strategies drive the development of new ways of working and therefore thinking, technology stands out as a means of interaction and survival. In other words, the development of computational thinking that promotes digital literacy is no longer an option but a necessity. Thus, the objective of the project is to promote the development of computational thinking in high school students of the Vicente Azuero technical college; from a didactic strategy from a digital ecosystem. For this purpose, a virtual learning ecosystem is developed with different educational technologies, some adapted and others such as development and implementation of educational software; together they establish the symbiosis necessary for an educational mediation designed from research-based design and problem-based learning. The results validate with the pearson coefficient the relationship between the dimensions of computational thinking proposed by Brennan and Resnick, the development of competencies as an ability to solve problems and with t-Student tests the direct and positive relationship of the virtual learning ecosystem. ca
dc.format application/pdf
dc.format.extent 235 ca
dc.language.iso spa ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.other Pensament computacional ca
dc.subject.other Plataforma virtual d'aprenentatge ca
dc.subject.other Tecnologia educativa ca
dc.subject.other Aprenentatge basat en problemes ca
dc.subject.other Investigació basada en el disseny ca
dc.subject.other Educació en pandèmia ca
dc.subject.other Pensamiento computacional ca
dc.subject.other Plataforma virtual de aprendizaje ca
dc.subject.other Tecnología educativa ca
dc.subject.other Aprendizaje basado en problemas ca
dc.subject.other Investigación basada en el diseño ca
dc.subject.other Educación en pandemia ca
dc.subject.other Computational thinking ca
dc.subject.other Virtual learning platform ca
dc.subject.other Educational technology ca
dc.subject.other Problem-based learning ca
dc.subject.other Design-based research ca
dc.subject.other Pandemic education ca
dc.title Propuesta para el desarrollo del pensamiento computacional desde un ecosistema digital. Caso: colegio técnico Vicente Azuero de Colombia ca
dc.type info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.subject.udc 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject.udc 371 - Organització i gestió de l'educació i de l'ensenyament ca
dc.subject.ac Efectos de los avances tecnológicos en el proceso de enseñanza-aprendizaje ca
dc.contributor.director Negre Bennasar, Francisca
dc.contributor.tutor Negre Bennasar, Francisca
dc.doctorat Doctorat en Tecnologia Educativa


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics