[cat] La voluntat del present treball és la de realitzar un anàlisis crític del
sistema educatiu musical d’un país com Espanya. Després d’haver exposat la
reflexió en la que es relacionen les característiques d’aquest sistema amb les bases
de la cultura occidental, es procediran a descriure les característiques dels mètodes
actius i del constructivisme, que s’empra per a proposar nous camins que ajudin a
l’educació musical a servir a una societat del segle XXI.
Una vegada tancat aquest primer bloc, obrim el cas pràctic, descrivint
com és l’educació als conservatoris espanyols, complementant-ho amb el relat de
les vivències d’un alumne fictici, anomenat G, que podria ser qualsevol de
nosaltres. Per arribar al cor del cas pràctic, primer anomenarem les distintes
teories explícites i implícites al voltant del procés d’ensenyament i aprenentatge.
Finalment, es cedeix el protagonisme a l’alumne fictici, en G, que ha guanyat una
plaça de professor de clarinet en un conservatori, i als seus nous alumnes. És un
relat fictici que s’emprarà per a donar una visió pràctica al lector de com es podria
aplicar el que ha llegit durant tot el treball, sense presentar un escenari diferent al
que es troben els professors de música en el seu dia a dia.
[eng] The intention of this present work is to build a critic analysis of the
musical educational structure of a country like Spain. After this reflexion, where
the characteristics of this structure with the basis of occidental culture are going to
be related, I will describe the active models and constructivism that propose new
paths to help musical education to serve a society of the XXI century.
After this first part, we open a second one, where the education in
Spanish conservatories is described. As a complement I’m going to tell the
experiences of a fictional student, G. To arrive to the heart of this practical part,
first, the different explicit and implicit theories about teaching and learning will
be described. To finish, we will follow G, who has won a spot as a clarinet teacher
in a conservatory, and his new students. This is a fictional story that will serve
readers to see how to use what they have learned through these pages, without
presenting a different background than the one where the actual music teachers
work.