[cat] Els futurs mestres requereixen coneixements i habilitats per dissenyar estratègies d’aprenentatge i acompanyar el seu alumnat en el desenvolupament de la competència digital (Gisbert, González i Esteve, 2016) en aquest sentit, en els darrers anys, des de l’educació s’han aportat models com TPACK (Koehler i Mishra, 2008) i estàndards de referència (Unesco, 2019; DigComEdu, 2017) junt amb treballs de conceptualització i avaluació de la competència digital docent (Cela-Ranilla et al, 2017; Esteve, Castañeda i Adell, 2018; Falloon, 2020), els quals conformen un marc de referència per desenvolupar-la
Es presenten diversos projectes recerca e innovació educativa, promoguts pel grup de tecnologia educativa de la UIB que pretenen impactar en el desenvolupament de la competència digital docent (CDD) en la formació inicial de mestres.
Accions de coordinació i proposta didàctica per a la millora del desenvolupament de la competència digital docent (CDD) en la formació inicial dels i les mestres d’infantil i primària de la UIB (D1802) de la Convocatòria Extraordinària de Projectes d’Innovació Orientats a Formació Inicial Docent del IRIE (2018-2021). Promou el desenvolupament de la CDD en la formació inicial de mestres d’Educació infantil i primària de la UIB a partir del co-disseny didàctic, entre alumnat, mestres i professorat. Proposa experiències educatives innovadores basades en la cooperació i connectades amb realitats educatives. L’alumnat entra en contacte amb centres educatius, analitza situacions que es donen al centre, dissenya objectes d’aprenentatge oberts demandats per el centre i/o co-dissenya i implementa propostes didàctiques que integren tecnologies emergents i reflexiona sobre la pràctica realitzada. Així mateix l’experiència promou en els centres sinergies per a la innovació amb la utilització de la tecnologia a l’aula i el desenvolupament de la competència digital del docent en exercici.
El Co-Disseny en la formació inicial del docent per el disseny d’activitats formatives amb Realitat Augmentada i Realitat Virtual en col·laboració entre escola universitat i empresa (PID212201), promou que els futurs docents d’educació primària creïn continguts i reflexionin sobre les possibilitat educatives de la Realitat Virtual i Augmentada en educació primària.
Avaluació del prototip de treball i organització a partir d’Itineraris Personals d’Aprenentatge en una matèria d’educació superior (PID202109), proposa una metodologia de treball i organització d’una assignatura a través de seqüències didàctiques obligatòries i alternatives que permet la selecció del propi itinerari d'aprenentatge per part de l’alumnat. Tot dins el context d’una matèria d’educació concreta que té com a principal objectiu el desenvolupament de la competència digital docent dels estudiants de mestre d’educació primària.
Mobilitat Virtual en la formació docent inicial: una oportunitat per la internacionalització en la construcció d’itineraris personals d’aprenentatge (PID212217). L’alumnat participa en una activitat amb alumnes d’una universitat italiana que cursen assignatures de tecnologia educativa. La tasca de col·laboració es basa en el disseny d’activitats de projectes europeus per alumnes de Primària sobre el patrimoni històric d’ambdós localitats aprofitant les oportunitats de col·laboració en entorns virtuals.
La narració digital com a eina per al desenvolupament de l’aprenentatge autoregulat (PID202155). L’objectiu general del projecte consisteix en analitzar les possibilitats de la narració digital per promoure l’aprenentatge autoregulat dels estudiants. Per aconseguir-ho, a més d’explorar les possibilitats expressives de diferents eines digitals, els estudiants hauran de planificar minuciosament el procés de treball, arribant a acords de grup, a partir de la revisió i avaluació conjunta de les tasques identificades.