[cat] Comprendre l’aportació d’Ignacio Ellacuría, en el seu anhel d’expressar la veritat del
saber filosòfic en la realitat de la història, resulta cabdal per tal d’interpretar l’essència
d’una filosofia de l’alliberament que, des d’Amèrica del Sud, ha anat estenent-se a la
resta dels continents i que en els nostre context pot aportar idees per situar l’Educació
en Drets Humans. En aquest projecte, a tall de presentació, s’apunta l’esbós d’una visió
crítica que en el context de la transmodernitat europea, suggereix un no deixar de banda
la dimensió ètica i política que comporta, en el saber, el respecte a la dignitat de l’ésser
humà, des de la perspectiva dels espoliats del continent sud-americà. En un segon
moment la categoria de Realitat Històrica encunyada per Ellacuría, serveix d’introducció
a una Filosofia de l’educació, establint la dignitat de l’ésser humà i els drets que en ella
es fonamenten com a clau de volta en la transmissió d’un saber crític i emancipador.
Finalment, en el projecte, es presenta una proposta d’aprenentatge i ensenyament amb
la pretensió d’integrar, en el context escolar, destreses de pensament vinculades a
principis i categories de la filosofia de l’alliberament, fent servir com eix vertebrador
alguns dels drets recollits en la DUDH.
[eng] Ignacio Ellacuría’ s contribution to express the truth of philosophical knowledge
in the reality of history, is essential in order to understand the essence of a philosophy
of liberation which has spread from South America to the rest of the continents and that
in our context can provide us with ideas to situate education in Human Rights. This
project outlines a critical vision -in the context of the European transmodernity, which
suggests not leaving aside the ethical and political dimension which entails, in the
philosophical task, the respect for the human being dignity seen from the perspective of
the plundered of the South American continent. From a second perspective, the category
of Historical Reality coined by Ellacuría, is the leading axis to a Philosophy of Education,
thus establishing the dignity of the human being and the rights based on this discipline
as the key of a critical and emancipatory knowledge transmission. Finally, the project
presents a proposal for learning and teaching in the school context with the aim of
integrating thinking skills linked to principles and categories of the philosophy of
liberation, using as main axis some of the rights contained in the UDHR.