dc.description.abstract |
[cat] Durant els darrers mesos, la intel·ligència artificial generativa (IAG) ha estat el
centre de nombroses converses, evidenciant així l’interès pel seu potencial
transformador en els processos d’ensenyament i aprenentatge universitari
(Sabzalieva & Valentini, 2023). Eines com ChatGPT, Perplexity, Humata.ai o
Sudowrite han obert, en poc de temps i quasi per sorpresa, un nou horitzó de
possibilitats per a l’alumnat i el professorat, alhora que han plantejat dilemes
ètics i pedagògics relacionats amb la veracitat dels continguts, la protecció de
dades, els drets d’autor o el rol de la interacció humana en un àmbit tan
particular com el de l’aprenentatge de segones llengües.
Analitzar, doncs, els reptes que aquesta tecnologia planteja o els beneficis
associats al seu ús (automatització de tasques, creació de continguts,
adaptabilitat, versatilitat, etc.) és fonamental per dissenyar un nou escenari
d’educació superior. Donat que tot canvi implica un oportunitat, aquesta
irrupció tecnològica sobrevinguda comportarà l’actualització de continguts
curriculars, la renovació metodològica, l’adopció de nous instruments
d’avaluació, retroalimentació i seguiment de l’alumnat, entre altres aspectes
que ni tan sols poden imaginar-se avui dia (McFarlane, 2019).
La capacitat d’aquestes eines per generar textos coherents, traduir-los a altres
idiomes o resoldre problemes és innegable. No obstant això, el seu potencial
implica també una sèrie de limitacions i riscos que desafien la integritat
acadèmica (continguts esbiaixats, incomplets o falsos, noves formes de plagi i
frau acadèmic, suplantació de l’autoria, etc.). Per això cal formar l’alumnat
perquè siga capaç d’emprar la IAG de forma responsable i ètica, discriminar
els continguts erronis o inadequats, i avaluar la qualitat dels resultats generats.
També cal incitar als docents a aprofitar qualsevol oportunitat a l’aula per
mostrar el potencial d’aquestes eines, i reflexionar conjuntament sobre el seu
ús des de la transparència i l’equitat. En aquest sentit, tota experiència pràctica
amb la IAG duta a terme amb l'alumnat universitari, dins o fora de l'aula, i a
través de qualsevol assignatura, es converteix en una oportunitat estratègica
per explorar les seues funcionalitats i desenvolupar comportaments legítims
cap a aquestes eines.
Sota aquesta perspectiva, l’objectiu d’aquest estudi és comparar els resultats
d’una experiència d’aula sobre ChatGPT i altres eines d’intel·ligència artificial
generativa en dues assignatures de llengua francesa impartides a dues
universitats espanyoles distintes, la Universitat de València (UV) i la Universitat
Internacional de València (VIU). Mitjançant el disseny d’una unitat didàctica i
l’administració d’un qüestionari a l’alumnat de grau matriculat en les
assignatures de Llengua Francesa 1 i Llengua Francesa 4 dels centres
mencionats, es pretén indagar sobre el seu coneixement de la IAG, de les
eines generatives disponibles a Internet i la seua aplicació a l’àmbit de
l'aprenentatge de llengües estrangeres. També s'aborda l'impacte que un ús
poc ètic i irresponsable de la IAG pot tenir en el desenvolupament de
competències com la de pensament crític, resolució de problemes i anàlisi de
informació.
És important indicar també que els dos centres en els quals es du a terme
l’experiència, un de caràcter públic i modalitat d’ensenyament presencial (UV),
i l’altre de caràcter privat i modalitat d’ensenyament exclusivament en línia
(VIU), acullen estudiants de perfils molt distints (edat, nacionalitat, etc.), la qual
cosa, comporta un interès afegit a l’hora d’analitzar els resultats.
Per a dur a terme aquest projecte, s'utilitza una metodologia constructivista
basada en la interacció i intercanvi d'idees, experiències i perspectives, que
aposta pel treball col·laboratiu, i cerca transferir els continguts d'aprenentatge
a situacions reals i significatives per a l'alumnat. Entre les activitats proposades,
i més enllà del qüestionari administrat, l’alumnat compara diferents tipus
d’eines d’IAG, pensant sempre en la seua aplicabilitat en el marc de
l’aprenentatge de la llengua francesa; analitza de manera crítica els resultats generats per ChatGPT, reformula textos (primer en grup i després amb eines
d’IAG), compara reformulacions, identifica errades gramaticals o lèxiques en
traduccions, etc.; activitats que s’acompanyen de materials de consulta i
ampliació sobre la temàtica, vídeos o pòdcasts en francès de cadenes com
France Inter/RadioFrance, TF1, Arte, etc. També es duen a terme debats sobre
les implicacions de la IAG per a la integritat acadèmica, els drets d'autor, el
plagi i les pràctiques de citació, i com es poden abordar o previndre aquests
problemes en l'ensenyament superior.
Pel que fa als resultats, i tenint en compte que el projecte es va dur a terme
amb dues setmanes de diferència entre un grup i un altre, cal assenyalar que
el 48,7% de la mostra del Grup 1 (de la UV, n=39) afirma que aquesta es la
primera vegada que rep informació sobre IAG en el marc dels seus estudis,
mentre que per al Grup 2 (VIU, n= 35), aquest percentatge representa el 68%
dels participants. Ambdós grups coincideixen que empren aquestes eines
principalment per dur a terme tasques de traducció, obtenir ajuda en les
activitats acadèmiques i optimitzar el temps. Els darrers llocs els ocupen la
personalització de l’experiència d’entreteniment mitjançant la recomanació de
lectures, vídeos, etc., o la recerca de significats de paraules en diferents
contextos. D’altra banda i mentre que el 71,8% dels estudiants de la UV afirma
emprar la IAG per a dur a terme tasques acadèmiques, aquest percentatge es
veu reduït al 48% en els estudiants de la VIU.
Quan se’ls pregunta si coneixen algun estudiant que haja emprat la IAG als
seus treballs acadèmics, la diferència entre els dos grups és considerable. El
25,6% dels estudiants de la UV afirma no conèixer a ningú, mentre que a la
VIU aquest percentatge representa el 84%. També s’identifiquen diferències
en la freqüència d’ús de ChatGPT. No obstant això, els dos grups coincideixen
en els punts següents: (i) tenen dubtes sobre si aquestes eines poden ajudar
a aprendre francès i desenvolupar competències lingüístiques; (ii) consideren
els resultats o produccions generades per la IAG una font fiable o de autoritat;
(iii) consideren necessari citar en els seus treballs acadèmics qualsevol
producció generada per ChatGPT u altres eines similars. Cal assenyalar que
algunes d’aquestes opinions canviaren al finalitzar l’experiència d’aula.
Malgrat que l’alumnat d’ambdues universitats es mostra d’acord en que el terme d’IAG té connotacions positives i negatives, a la darrera pregunta del
qüestionari, en la qual se’ls preguntava sobre quin impacte podria tenir l’ús
d’aquestes eines en el procés d’ensenyament-aprenentatge, predominen
comentaris com manca d’aprenentatge, dependència o disminució de
capacitat crítica, en contraposició als comentaris positius sobre l’IAG (i.e.,
autonomia).
Com a conclusió, cal subratllar la importància de dur a terme experiències
formatives amb l’alumnat de grau sobre l’ús d’aquestes eines en el seu dia a
dia, fomentant així la cultura de la honestedat. També cal reflexionar
detingudament sobre les implicacions d'integrar la IAG en els plans d'estudi
universitaris independentment de la disciplina, assignatura o característiques
del centre. |
ca |