[cat] El terme “muda lingüística” s’ha proposat recentment per fer referència a les
conjuntures biogràfiques específiques en què els individus protagonitzen
canvis significatius en els seus repertoris lingüístics (Pujolar, 2019). Segons
això, es consideren “mudadors” els individus que han adoptat l’ús social d’una
llengua que fins aleshores no parlaven, que han canviat la llengua que
parlaven amb coneguts o en àmbits concrets o que han canviat les normes a
partir de les quals decidien quina llengua parlaven en determinats contexts
(Pujolar et al., 2010). Alguns dels moments clau per a aquests canvis són
l’entrada a un centre educatiu o el canvi d’un centre a un altre. Així mateix,
els centres educatius són un dels espais de socialització per excel·lència
d’infants i adolescents (Flors, 2017) i, per tant, ajuden a configurar les normes
d’ús lingüístic, enteses com els patrons (normalment implícits) que
condicionen les llengües i les varietats lingüístiques utilitzades en diversos
contexts socials (Calaforra, 1996).