[cat] En l’actualitat, el turisme a Mallorca, i en particular al municipi d’Andratx, és l’activitat
econòmica principal, la qual dinamitza i modifica el territori i la societat. En aquest
context, l’educació secundària obligatòria, per mitjà de l’assignatura Geografia i Història,
no dona al turisme la rellevància equivalent a la que té avui en dia. En aquest treball
s’estudia l’actitud front al turisme dels estudiants de 4t d’ESO del municipi turístic
d’Andratx; mitjançant una enquesta, veurem que l’actitud dels estudiants és crítica en
molts aspectes, i evidencia el seu desconeixement en altres. Això és fruit del poc pes del
sector en el currículum acadèmic autonòmic, apareixent només a través del terme
Balearització. Destaca la diferència d’actitud si es tenen en compte variables
econòmiques i socials, a l’hora de l’acceptació o recomanació de les diferents ofertes
turístiques, en la conscienciació del deteriorament de la cultura i tradicions pròpies, o en
si el nombre de turistes hauria de seguir augmentant, entre molts altres factors. Es conclou
que existeix la necessitat d’integrar coneixements en turisme a l’educació secundària,
tenint en compte les dificultats que el currículum acadèmic atorga.
[eng] Currently, tourism in Mallorca, and in the municipality of Andratx, is the main economic
activity, dynamizing and changing the territory and the society. In this context, the
secondary education, through the subject Geography and History, does not give tourism
the equivalent relevance it has today. In this work, the attitude towards tourism of 4th
ESO students in the tourist municipality of Andratx is studied based on a survey, which
shows that the attitude of the students is critical in many aspects, and evidences its
ignorance in others, the result of the sector's low weight in the autonomous academic
curriculum, appearing only through the term Balearització. The difference in attitude
stands out if economic and social variables are considered, at the time of acceptance or
recommendation of the different tourist offers, in the awareness of the deterioration of the
own culture and traditions, or whether the number of tourists should continue to increase,
among many other factors. It is concluded that there is a need to integrate knowledge in
tourism in secondary education, despite the difficulties that the academic curriculum
presents.