[cat] El sistema educatiu està passant per un període d’innovació pedagògica en què agafen força
les metodologies inclusives com l’aprenentatge cooperatiu, en detriment de l’individualisme i
la competitivitat que promou la societat. En aquest sentit, el treball cooperatiu esdevé una
peça clau per afavorir la diversitat i especialment, els alumnes amb Trastorn de l’Espectre
Autista. El present estudi es focalitza en analitzar l’impacte d’aquesta metodologia en la
inclusió dels alumnes amb TEA, a través d’una revisió sistematitzada de la literatura
científica, que demostra la seva eficàcia i l’evolució que experimenten aquests. Els resultats
ensenyen les conductes i actituds desenvolupades tal com l’atenció i la participació i alhora,
la millora en les habilitats socials i emocionals. A més, mostren els efectes positius que obté
la resta de l’alumnat, juntament amb els mestres, els encarregats d’aplicar aquesta forma
d’ensenyament-aprenentatge. Aleshores, la igualtat d’oportunitats i l’educació de qualitat és
possible i està en mans dels docents.
[eng] The educational system is currently going through a period of pedagogical innovation in
which inclusive methodologies such as cooperative learning are gaining strength to the
detriment of individualism and competitiveness promoted by society. In this sense,
cooperative work becomes a key element to favor diversity and especially, students with
Autism Spectrum Disorder. The present study focuses on analyzing the impact of this
methodology on the inclusion of students with ASD, through a systematized review of the
scientific literature that demonstrates its effectiveness and the evolution experienced by these
students. The results show the behaviors and attitudes developed such as attention and
participation and, at the same time, the improvement in social and emotional skills. They also
show the positive effects obtained by the rest of the students, together with teachers, who are
in charge of applying this form of teaching-learning. Therefore, equal opportunities and
quality education is possible and is in the hands of teachers.