[cat] El pati és entès com un espai no neutre que limita l’oci i les oportunitats de les nenes a
causa de les desigualtats que s’hi produeixen i el concepte d’androcentrisme encara present. El
present treball determina com a objectiu principal analitzar les investigacions empíriques existents,
a través de la revisió sistemàtica de la literatura, sobre la problemàtica dels patis escolars i sobre les
qualitats que ha de tenir el pati escolar perquè aquest sigui el més coeducatiu possible i fomenti la
coeducació a l’educació primària.
Els resultats obtinguts demostren que les principals barreres que es troba qualsevol centre
d’educació primària per fer front a la problemàtica, són: l’organització de l’espai; l’arquitectura i la
distribució tradicional; el rol dels nens i les nenes; la tipificació de les activitats; la manca d’activitat
física; l’oblit dels interessos i necessitats dels alumnes; la visió polièdrica entre aula i espai exterior;
la multitud d’elements transmissors d’estereotips; l’estètica i els valors que es transmeten durant
l’hora del lleure; i el paper dels docents. Les solucions proposades per la creació d’un pati coeducatiu
i inclusiu es divideixen en tres grans blocs: mesures socials, mesures físiques i mesures
organitzatives.
[eng] The playground is understood as a non-neutral space that limits girls' leisure and
opportunities due to the inequalities that are produced and the concept of androcentrism that is still
present. The main objective of this paper is to analyse existing empirical research, through a
systematic review of the literature, on the problems of school playgrounds and on the qualities that
school playgrounds should have in order to make them as co-educational as possible and to promote
co-education in primary education.
The results obtained show that the main barriers that any primary school encounters in tackling the
problem are: the organisation of the space; the traditional architecture and layout; the role of boys
and girls; the typification of activities; the lack of physical activity; the neglect of pupils' interests and
needs; the polyhedral vision between classroom and outdoor space; the multitude of elements that
transmit stereotypes; the aesthetics and values that are transmitted during leisure time; and the
role of teachers. The solutions proposed for the creation of a co-educational and inclusive
playground are divided into three main blocks: social measures, physical measures and
organisational measures.