[cat] A partir de la teoria de les intel·ligències múltiples de Howard Gardner molts de
pedagogs, psicòlegs i investigadors han destacat l’existència de la intel·ligència espiritual,
existencial o transcendent que fa possible la unificació i expansió d’aquelles dimensions i el
desenvolupament integral de la persona. L’objectiu proposat és fer un recorregut per la
categoria d’intel·ligència en un sentit ampli, i per les intel·ligències múltiples en sentit
específic, per prendre consciència del caràcter unificador que la intel·ligència espiritual
aporta en el procés de maduració de la persona que s’inicia en les etapes inicials. Es relaciona,
també, tota aquesta reflexió amb l’objectiu bàsic de l’educació: donar llum al propi ser.
Metodològicament, hem realitzat una revisió de la literatura existent, a través de la
qual s’elabora una presentació teòrica general i s’analitza l’existència de les intel·ligències
múltiples i, en particular, de la intel·ligència espiritual en els nins i nines. Aquest procés ens
ha conduït a dos resultats a destacar. Per una banda, es dóna una presència d’alguns aspectes
de la teoria de la intel·ligència espiritual a les escoles d’educació primària actuals. Però, per
altra banda, les intervencions didàctiques dutes a terme mostren un excessiu grau de manca de
sistematització.
A partir d’aquí, hem extret dues conclusions bàsiques. En primer lloc, l’objectiu
principal del sistema educatiu en el marc d’una escola avançada és apropar-se a un horitzó de
canvi que promogui un desenvolupament integral de les persones amb una visió humanista de
l’educació. Això tan sols es podrà assolir integrant en l’educació les aportacions de la
intel·ligència espiritual. En segon lloc, si es vol optar per una aplicació sistemàtica de les
propostes didàctiques centrades en el desplegament de les múltiples intel·ligències que els
configuren tenint en compte el caràcter unificador de la intel·ligència espiritual, aquestes han
de formar part integral del projecte educatiu de centre.
[eng] From Howard Gardner's multiple intelligence theory many pedagogues, psychologists
and researchers have highlighted the existence of spiritual, existential or transcendent
intelligence that makes possible the unification and expansion of those dimensions and the
integral development of the person. The proposed goal is to tour the category of intelligence
in a broad sense, and for multiple intelligences in a specific sense, to become aware of the
unifying character that spiritual intelligence contributes in the process of maturing the person
that begins in the initial stages. It also relates all this reflection to the basic objective of
education: to give birth to one's own being.
Methodologically, we have carried out a review of existing literature, through which a
general theoretical presentation is elaborated and the existence of multiple intelligences and,
in particular, spiritual intelligence in dolls and dolls is analysed. This process has led us to two
results to highlight. On the one hand, there are some aspects of spiritual intelligence theory in
current primary schools. On the other hand, however, the didactic interventions carried out
show an excessive degree of systematisation.
On this basis, we have drawn two basic conclusions. Firstly, the primary objective of
the education system within the framework of an advanced school is to approach a horizon of
change that promotes an integrated development of people with a humanist view of education.
This can only be achieved by integrating the contributions of spiritual intelligence into
education. Secondly, if we want to opt for a systematic application of didactic proposals
focused on the deployment of the multiple intelligences that make them up, taking into
account the unifying nature of spiritual intelligence, these must be an integral part of the
educational project of the schoolcenter.