[eng] This final degree project analyzes the prevalenceand characteristics of cyberbullying among
6th gradestudents from two schools in Mallorca: CEIP Es Pil·larí and CEIP Bahías.
In today's digital age, information and communication technologies havebeen integrated into
daily life, significantly changingthe way people interact and communicate. However, this
new form of communication also entails newrisks, and one of the main risks is cyberbullying.
Themain objective of this study is to evaluate thefrequency of cyberbullying among 6th grade
students and to analyze the effectiveness of the preventiveand response measures
implemented by schools toaddress this problem. Techniques that combinequantitative and
qualitative methods were used, including a questionnaire based on the Cyber
VictimAssessment Scale (CYBVICS) and semi-structured interviews with those in charge of
the centers. Theresults showed that a significant proportion ofstudents had experienced some form
ofcyberbullying.
The most common forms includeinsults and taunts on social media, threateningphone calls,
and revealing personal secrets. Inaddition, cyberbullying has been observed to
havesignificant negative effects on students' mentalhealth and emotional well-being,
includingself-esteem issues, social isolation, and, in extremecases, suicidal thoughts.
Interviews with schoolprincipals found that while protocols and measures are in place to
prevent and respond to cyberbullying, the effectiveness of these measures.
The directors emphasized the need for closecooperation between educators, families
andauthorities to effectively combat cyberbullying, aswell as the importance of training and
awareness ofthe entire educational community.
This studyconcludes that it is important to continue researching and developing effective
strategies to prevent andcontrol cyberbullying.
[cat] Aquest treball de final de carrera analitza la prevalença i característiques del ciberbullying
entre l'alumnat de 6è de Primària de dos centres educatius de Mallorca: CEIP És Pil·larí i
CEIP Badies. Les entrevistes amb directors d'escoles van trobar que si bé existeixen protocols i mesures per
a prevenir i respondre al ciberassetjament, l'efectivitat d'aquestes mesures varia.
Els directors van emfatitzar la necessitat d'una estreta cooperació entre educadors, famílies i
autoritats per a combatre eficaçment el ciberassetjament, així com la importància de la
formació i sensibilització de tota la comunitat educativa.
Aquest estudi conclou que és important continuar investigant i desenvolupant estratègies
efectives per a prevenir i controlar el ciberbullying.
En l'era digital actual, les tecnologies de la informació i la comunicació s'han integrat a la
vida diària, canviant significativament la forma en què les persones interactuen i es
comuniquen. No obstant això, aquesta nova forma de comunicació també comporta nous
riscos, i un dels principals riscos és el ciberassetjament.
L'objectiu principal d'aquest estudi és avaluar la freqüència del ciberbullying entre alumnes
de 6è de primària i analitzar l'eficàcia de les mesures preventives i de resposta implementades
pels centres educatius per a abordar aquest problema. Per a això es va utilitzar tècniques que
combina mètodes quantitatius i qualitatius, incloent-hi un qüestionari basat en la Cyber
Victim Assessment Scale (CYBVICS) i entrevistes semiestructuradas a responsables dels
centres.
Els resultats van mostrar que una proporció significativa d'estudiants havia experimentat
algun tipus de ciberassetjament. Les formes més comunes inclouen insults i burles en les
xarxes socials, trucades telefòniques amenaçadores i revelació de secrets personals.
A més, s'ha observat que el ciberassetjament té importants efectes negatius en la salut mental
i el benestar emocional dels estudiants, inclosos problemes d'autoestima, aïllament social i, en
casos extrems, pensaments suïcides.