[cat] Donada la importància de l’educació musical a les escoles, per tal de contribuir a la formació
integral dels infants i fomentar un aprenentatge transversal i significatiu, la present proposta
parteix de l’objectiu d’utilitzar la cançó com a eina didàctica per treballar un context històric
determinat, a partir d’una proposta interdisciplinària basada en els grups cooperatius i en
l’aprenentatge servei. Per aquest motiu, el present treball es basa en una fonamentació
teòrica que parteix de la investigació de la cançó com a eina didàctica i transversal i de l’ús
de les metodologies actives a l’aula de música. A partir d’aquí, es proposa un projecte
conformat per una sèrie d’activitats seqüencials que pretenen relacionar l’àrea d’artística
amb les ciències socials i els valors ètics. Dues matèries estretament lligades a la cançó
“Viva la Vida” del grup Coldplay. A partir d’aquest corpus, doncs, s’ha elaborat una proposta
didàctica per l’aula de 5è de primària que en una primera part, relaciona les parts de la peça
amb la història i el moment de reivindicació social que transmet. I en una segona part,
pretén crear instruments de percussió amb material reciclat amb els quals poder interpretar
la composició anteriorment esmentada. Així es demostra la transversalitat de l’àrea de
música, als mateixos temps que la cançó és utilitzada com un mitjà per a promoure una
sèrie d’aprenentatges dins l’aula.
[eng] Given the importance to musical education in schools, in order to contribute to children’s
personal growth and to promote transversal and meaningful learning, the following proposal
parts from the idea of using the song as a didactic tool in order to work in a specific historic
context. This idea is drawn from an interdisciplinary proposal based on cooperative groups
and service learning. Hence, the present proposal is based on theoretical grounds that begin
with the investigation of the song as a didactic and transversal tool and with the use of active
methodologies in the music room. From this point, I propose a project formed by a series of
sequential activities that intend to connect the artistic area with social sciences and ethical
values. Both of these topics are closely related to the song “Viva la Vida” by Coldplay.
Hereafter, I have developed a didactic proposal created for fifth grade students. Firstly, the
proposal implicates parts of the song in the history behind it and the social recognition that it
broadcasts. Secondly, the proposal intends to produce percussion instruments using
recycled material in order to perform the piece. Thus, the proposal demonstrates the
transversality held in the musical area. At the same time, the composition is used as a
medium in order to promote a series of learning inside of the classroom.