[cat] Durant molts anys la Formació Professional no ha estat suficientment valorada
dins un sistema educatiu que, en etapes anteriors com l’Educació Primària i
l’Educació Secundària, té en compte l’alumnat, la família, el centre i el seu entorn
com a agents educatius vertebradors, però que en etapes de formació superior
no s’han contemplat. Per tant, no s’ha dotat dels recursos necessaris per
anivellar aquest tipus d’ensenyament a d’altres etapes educatives. Des de la
revalorització de la Formació Professional l’any 2013 amb la Llei Orgànica per a
la Millora de la Qualitat Educativa, s’ha observat que aquet tipus d’ensenyament
és un camí acadèmic per tots aquells al·lots i al·lotes que es pretenen formar en
un perfil tècnic.
És per aquest motiu que la participació de les famílies, entre molts altres principis
educatius, ha quedat apartada, oblidant els beneficis que aquesta aporta en el
procés d’aprenentatge i ensenyament i en l’orientació acadèmica i professional
de l’alumnat. Per això mateix, a partir de la recerca bibliogràfica recollida en
aquest treball, s’ha pogut destacar la importància de la participació de la família
en aquesta etapa educativa: facilita una millor comunicació entre alumne, centre
educatiu i família; incentiva la col·laboració directa amb la comunitat i l’entorn;
aconsegueix un aprenentatge constant i de millor qualitat, i, en definitiva, es
potencia l’acompanyament constant durant el procés educatiu de l’alumnat.
Mitjançant la proposta didàctica “Involucra la família” volem demostrar que la
implicació de la família és clau en la formació acadèmica de l’alumnat de
Formació Professional. Es tracta d’una seqüenciació d’activitats per al mòdul
professional Empresa i Iniciativa Emprenedora en què l’alumnat ha de crear un
pla d’empresa amb el suport continu d’una persona de la seva família o del seu
entorn social proper.
[eng] For many years, Vocational Training has not been sufficiently valued within an
educational system that, in previous stages such as Primary Education and
Secondary Education, considers the students, the family, the centre and their
environment as major educational agents, but which have not been considered
in stages of higher education. Therefore, it has not been provided with the
necessary resources to level this type of teaching at other educational stages.
Since the revaluation of Vocational Training in 2013 with the Llei Orgànica per a
la millora de la Qualitat Educativa, it has been observed that this type of education
is an academic path for all those who intend to train in a technical Profile.
It is for this reason that the participation of families, among many other
educational principles, has been left aside, forgetting the benefits it brings in the
learning and teaching process and in the academic and professional guidance of
students. In addition, with the bibliographic research collected in this work, it has
been possible to highlight the importance of the family’s participation in this
educational stage: it facilitates better communication between the student,
educational centre and family, encourages a direct collaboration with the
community and the environment, achieves constant and better learning quality
and enhances the constant support during the educational process of the
students.
Through the didactic project “Involucra la família” we want to show that the
involvement of the family is key in the academic learning of Vocational Training
students. This is a sequence of activities for the professional module Empresa i
Iniciativa Emprenedora in which students must create a business plan with the
continuous support of a person from their family or their immediate social
environment.