[cat] Durant molt temps la metodologia a l’hora d’ensenyar ha sigut l’aprenentatge
memorístic, però avui dia el sistema educatiu espanyol experimenta una
transformació per assolir un aprenentatge significatiu. La gamificació és una
metodologia activa on l’estudiant és el protagonista. Un problema greu que
aquest treball intenta afrontar és la falta de motivació, la mala percepció del
procés d’ensenyament-aprenentatge i l’autoconcepte matemàtic tan baix que
sovint presenta una gran part de l’alumnat de l’Educació Secundària Obligatòria.
Per tant, aprofundirem en els aspectes més rellevants de la gamificació per tal
de conèixer de primera mà els elements, els beneficis i també els inconvenients
que té aquesta metodologia.
Després d’analitzar la gamificació, es planteja una proposta didàctica per aplicar
aquesta metodologia a l’assignatura de matemàtiques al 1r curs d’Educació
Secundària Obligatòria. Es presenten una sèrie d’activitats i recursos per posar
en pràctica la proposta que està centrada en les fraccions i les operacions amb
fraccions, per la dificultat que sol presentar aquest tema en particular que
acompanya a l’alumnat al llarg de la seva vida acadèmica. La proposta inclou
una activitat final per constatar l’assoliment de les competències clau i
específiques. També es consideren els criteris d'avaluació de les activitats
proposades.
El treball està enfocat a descobrir una manera d’aconseguir que l’alumnat estimi
les matemàtiques, assolint els coneixements i processos matemàtics, sense
perdre mai la qualitat educativa.