[cat] L’objectiu d’aquest treball s’enfoca a diversos temes que connecten en la línia
coeducadora. Per tant, analitzarem tant les possibilitats com les limitacions de
l’educació en valors, amb un interrogant implícit: quin és el sentit últim d’educar?
Si, en part, l’educació que volem pels nostres xics i xiques no és purament
academicista i recau en la co-formació de les persones en el seu propi context
sociocultural. Cal formular l’ensenyament en termes d’igualtat i justícia: valors
imprescindibles que atorguen eines, des de continguts fins a competències, per
garantir una formació personal, interpersonal i acadèmica.
Aquesta proposta educativa que, en el nostre context es materialitza amb
l’entrada de la llei LOMLOE, està avalada tan nacional com internacionalment.
Així, els objectius de l’Agenda 2030 subjauen els valors que són considerats
claus per al futur de les noves generacions. Quan apel·lem als termes igualtat i
justícia, els comprenem des d’una perspectiva inclusiva amb relació al gènere,
classe o ètnia.
Considerem que el paper de la filosofia és imprescindible en la
coeducació, ja que l’actitud filosòfica convida a posar en dubte relacions de poder
i jerarquies que s’estructuren socialment, donant lloc a desigualtats molt
complexes en les relacions de gènere. És, idò, aquest, el motiu pel qual la
proposta resulta, per una banda, metodològica: apunta objectius formals per a
una educació en la igualtat. I, per altra banda, didàctica: es proposen eines per
a treballar els materials de filosofia des de la perspectiva de gènere.