[cat] La motivació és un aspecte clau i fonamental a l’hora d’afrontar l’aprenentatge
en els alumnes. Quan els alumnes estan motivats, mostren un major interès per
aprendre, s'involucren activament en les classes i demostren una major atenció
i concentració. La motivació els ajuda a establir metes clares i a esforçar-se per
aconseguir-les. És important que els educadors fomentin la motivació en els
alumnes dins l'aula. Per a això, poden utilitzar estratègies com l'establiment de
metes assolibles, proporcionar retroalimentació positiva, crear un entorn
d'aprenentatge estimulant i rellevant, i promoure l'autonomia i la participació
activa dels alumnes en el procés educatiu.
Per tal d’assolir aquest grau de motivació, es vol implementar una proposta
educativa amb la finalitat d’analitzar en primer lloc el grau de motivació present
en els alumnes envers els continguts que han treballat al llarg de l’any amb la
finalitat d’identificar aquells amb un menor interès general i modificar la
metodologia d’impartició d’aquests. Per a dur a terme aquesta proposta, ens
basarem en incorporar un sistema molt més focalitzat en l’experimentació
pràctica dins el laboratori i llevar pes a la impartició de sessions de caire més
teòric. De forma més concreta, es detallarà la metodologia utilitzada per a
l’ensenyament i l’estudi dels teixits animals. En una primera fase teòrica, els
alumnes aprendran els conceptes mitjançant un aprenentatge actiu i cooperatiu.
En una segona fase pràctica els alumnes hauran de dissenyar els protocols per
a realitzar una dissecció d’una mostra animal per tal d’obtenir de forma aïllada i
poder estudiar els distints teixits animals. Addicionalment, hauran de realitzar
preparacions amb aquestes mostres per poder observar-les al microscopi.
Amb aquesta metodologia s’espera que els alumnes formin part de manera més
activa en el procés d’aprenentatge, puguin gaudir més dels continguts i per tant
arribar a assolir una possible motivació intrínseca cap a un temari que dut a terme
d’una forma més teòrica els ha conduït cap a una falta de motivació.