[cat] El present Treball de Fi de Grau duu a terme una proposta d’aplicació per motivar els
docents d’educació primària a aprofitar el costumari popular de caràcter festiu, amb
l’objectiu d’involucrar-les o donar-les més protagonisme al procés
d’ensenyament-aprenentatge i intervenir en la tendència que tenen les escoles de Mallorca
d’anar, progressivament, deixant de costat les festes populars, els costums i les tradicions.
Quant a la metodologia que s’ha seguit per dur a terme aquesta proposta està formada per
dues parts: una investigació a través de dos formularis, un dirigit als alumnes i l’altre als
docents, i una proposta didàctica aplicable al segon cicle d’educació primària. Els resultats
obtinguts són molt positius per part dels alumnes, pel fet que han demostrat, tant en els
formularis com en la proposta d’aplicació posada en pràctica, un gran interès i motivació
envers el treball dels continguts curriculars mitjançant propostes relacionades amb les
festivitats populars i les tradicions mallorquines. Per part dels docents, s’ha observat que
tenen bastant clars els beneficis del treball a través d’aquestes temàtiques, però, els manca
motivació per fer el pas de relacionar-les amb els continguts curriculars. En conclusió,
aquest treball incentiva als docents a brindar l’oportunitat als alumnes de descobrir, preparar
i celebrar les festivitats populars alhora que es treballen els continguts curriculars.
[eng] The present Final Degree Project carries out an application proposal to motivate
primary education teachers to take advantage of the popular customary of a festive nature,
with the aim of involving them or giving them more prominence to the teaching-learning
process and intervene in the tendency that schools in Mallorca have to go, progressively,
leaving aside popular festivals, customs and traditions. Regarding the methodology that has
been followed to carry out this proposal is made up of two parts: an investigation through two
forms, one aimed at students and the other at teachers, and a didactic proposal applicable to
the second cycle of primary education. The results obtained are very positive from the
students, because they have shown, both in the forms and in the proposal for application put
into practice, a great interest and motivation towards the work of the curricular contents
through proposals related to popular festivals and Majorcan traditions. On the part of the
teachers, it has been observed that they have quite clear the benefits of the work through
these topics, however, they lack motivation to take the step of relating them to the curricular
contents. In conclusion, this incentive work for teachers to provide students with the
opportunity to discover, prepare and celebrate popular festivals while working on curricular
contents.