[cat] Aquest article presenta una nova interpretació de la imatge lul·liana de l'amic i l'amat, fonamentada en una anàlisi de la seva recurrència en el corpus català de Ramon Llull. Es presenta una descripció diacrònica d'aquesta evolució, durant més de trenta anys de producció escrita i vint-i-tres obres, des del Llibre de contemplació (1273-74) fins a l'Art breu (1308). Aquesta anàlisi, feta a partir de l'elaboració d'una base de dades lematitzada conceptualment (el Corpus Digital d'Amic i Amat, CDAIA), permet bastir un nou discurs sobre el que representa aquesta imatge en el pensament i el corpus lul·lià. Primer, es descriu com es lexicalitza la imatge com a metàfora i els valors ontològics que presenta. Segon, s'analitza l'esquema de ficció que construeix al llarg del corpus. Tercer, s'interpreta el seu valor exemplar i simbòlic, com a eina per transmetre al lector el projecte de renovació espiritual de Llull i els coneixements de l'Art lul·liana ENG: This paper presents a new interpretation of the Lullian image of the lover and the beloved. It is based on the analysis of the image through the whole Ramon Llull's catalan opus. It examines the diachrony of its evolution during thirty years and twenty-three books, from theLiber contemplationis(1273-74) to theArs brevis(1308). This analysis, undertaken out of our preparation of a conceptually lemmatised database (the Corpus Digital d'Amic i Amat, CDAIA), suggests a newinterpretation of the meaning of this image in Llull's production and thought. Firstly, the lexicalization of the loved-beloved image as a metaphor and its ontological meaning is described. Secondly, the fiction plotline constructed during this evolution is analysed. Thirdly, the loved-beloved image is interpreted as anexemplumfor its symbolic value. This metaphor works as a tool to transmit Llull's project for a spiritual renovation, based on the Ars Lulliana.