[cat] Aquest treball pretén fer una proposta didàctica per millorar l’ensenyamentaprenentatge del català com a segona llengua en centres de secundària a les
Illes Balears. En un context en què la comunitat autònoma rep cada vegada
més immigrants, el que significa un gran volum d’alumnat nouvingut que no té
cap, o quasi cap, coneixement de la llengua catalana, l’aplicació de
metodologies d’ensenyament de català com a segona llengua té cada vegada
més importància. L’únic suport que té l’alumnat nouvingut són les aules de
PALIC, les quals, en molts casos, no tenen les eines suficients i té la dificultat
afegida de tenir, en una mateixa aula, una gran diversitat lingüística, ja que són
de diverses procedències i en molts casos no parlen cap llengua romànica.
Evidentment, la facilitat i rapidesa en què un parlant nadiu de castellà, o alguna
altra llengua romànica, pot aprendre català es diferencia molt a les dificultats
que pot suposar per a un parlant que no conegui cap altra llengua romànica. A
més a més, en algunes zones que en els darrers anys estan rebent més
immigració, com Eivissa i algunes àrees més turístiques de Mallorca, hi
comença a haver moltes ocasions en què tots els alumnes d’una aula tenen el
castellà com a L1 i el català com a L2. Així doncs, en un marc conceptual,
s’observarà les diverses metodologies d’ensenyament de L2 ja existents i
algunes eines per a dur-les a terme. Després, es farà una proposta didàctica
centrada en l’enfocament comunicatiu.