[cat] Dins l’àmbit escolar, les pràctiques restauratives es proposen com una metodologia que
cerca millorar la convivència, fomentar la resolució pacífica de conflictes i enfortir les
habilitats socioemocionals. Doncs, l'objectiu del present treball és avaluar l'efectivitat de
les pràctiques restauratives en diferents contextos educatius i identificar-ne els factors
determinants que influeixen en la seva implementació i resultats. Per això, s'ha dut a terme
una revisió sistemàtica, segons les directrius PRISMA, dels articles trobats a les bases de
dades Web of Science, Scopus, ERIC i Dialnet. Els resultats indiquen que aquesta pràctica
contribueix significativament a la reducció de conflictes i la millora de les relacions
interpersonals entre estudiants, generant major inclusió a l'entorn escolar. A més,
s'identifiquen factors determinants per a l'èxit d'aquestes intervencions, com ara el
compromís dels docents, la formació adequada en pràctiques restauratives i la participació
activa de la comunitat escolar
[eng] Within the school context, restorative practices are proposed as a methodology aimed at
improving coexistence, promoting peaceful conflict resolution, and strengthening socioemotional skills. Therefore, the objective of this work is to evaluate the effectiveness of
restorative practices in different educational contexts and to identify the determining
factors that influence their implementation and outcomes. To this end, a systematic
review was conducted according to PRISMA guidelines of the articles found in the Web
of Science, Scopus, ERIC, and Dialnet databases. The results indicate that this practice
significantly contributes to the reduction of conflicts and the improvement of
interpersonal relationships among students, generating greater inclusion in the school
environment. Additionally, determining factors for the success of these interventions are
identified, such as teacher commitment, adequate training in restorative practices, and
active participation of the school community