[cat] Aquest treball se centra en l’ús del pòdcast com una eina educativa per
poder ensenyar, en aquest cas, la guerra civil a un grup d’alumnes de 4t d’ESO.
La guerra civil és un tema complex i significatiu de la història d’Espanya i en
aquest treball es planteja una forma nova d’apropar el tema als estudiants d’una
manera més atractiva i accessible i propera.
El pòdcast és una eina que s’ha fet molt popular en els darrers anys i
considero que és molt efectiva per a la divulgació d’informació i l’aprenentatge,
ja que combina el poder de la narració oral amb les noves tecnologies (és una
tasca que es podria fer i escoltar des del nostre dispositiu mòbil). En el treball es
proposen tota una sèrie d'episodis que cobreixin diferents aspectes de la Guerra
Civil així com els fets, causes i conseqüències del desenvolupament del conflicte
i alguns esdeveniments i personatges importants.
El pòdcast s’utilitza per poder combinar la narrativa de l’esdeveniment
històric que estem tractant amb les entrevistes, testimonis i documents històrics
importants. Així, se cerca poder oferir una visió més completa i enriquidora de la
Guerra Civil, fomentant l’interès, la participació i la comprensió per part de
l’alumnat qui esdevé el protagonista del seu propi aprenentatge.
El contingut del pòdcast estarà adaptat als sabers bàsics que presenta la
actual llei educativa, la LOMLOE, per als estudiants de 4t d’ESO fent servir
d’aquesta forma un llenguatge clar i accessible, adaptant-se a les necessitats de
tot l’alumnat així com intentar promoure el pensament crític (inclòs el currículum
de la LOMLOE). A més a més, durant tot el procés de creació del pòdcast es
reforçarà l’aprenentatge amb altres activitats que requereixen la participació
activa dels estudiants.
A partir d’aquesta proposta s’espera que, fent ús de la tecnologia amb un
element tan actual com el pòdcast, l’alumnat estigui motivat i els hi proporcioni
una experiència d’aprenentatge positiva, enriquidora així com el fet de
desenvolupar habilitats d’investigació, anàlisi i comunicació fent ús de
l’aprenentatge significatiu sobre la Guerra Civil Espanyola
[eng] This work focuses on the use of podcats as an educational tool to teach, in
this case, the Spanish Civil War to a group of 4th-year ESO students. The civil
war is a complex and significant topic in Spain's history, and this work proposes
a new way of approaching the subject to students in a more engaging and
accessible manner.
Podcasts have become highly popular and learning, as they combine the
power of oral storytelling with new technologies (something that can be done and
listened to from our mobile devices). The work suggests a series of episodes
covering different aspects of the Civil War, including the events, causes, and
consequences of the conflict's development, as well as some important events
and figures.
The podcast's perspective is utilized to combine the narrative of the historical
event with interviews, testimonies, and important historical documents. Thus, the
aim is to provide a more comprehensive and enriching view of the Civil War,
fostering interest, participation, and understanding among students who become
the protagonists of their own learning.
The podcast content will be adapted to the curriculum outlined by the
educational law, LOMLOE, for 4th-year ESO students, using clear and accessible
language, catering to the needs of all students, and attempting to promote critical
thinking. Additionally, throughout the pòdcast creation process, learning will be
reinforced with other activities requiring active student participation.
With this proposal, it is expected that by using technology such as podcasts,
students will be motivated, providing them with a positive and enriching learning
experience, as well as developing research, analysis, and communication skills
through meaningful learning about the Spanish Civil War