[cat] Aquest Treball de Fi de Màster aborda la integració de la didàctica literària en el marc
educatiu contemporani, destacant la importància de la competència comunicativa, la
memòria històrica i la competència emocional. Mitjançant metodologies actives com
l'Aprenentatge Basat en Problemes (ABP) i el treball cooperatiu, aquest treball proposa una
nova perspectiva en l'ensenyament de la literatura catalana de postguerra, centrada en la
figura de Mercè Rodoreda. L'exploració de l'epistolari com a recurs didàctic permet
dissenyar una proposta didàctica que no només fomenta la comprensió literària, sinó que
també incentiva la reflexió sobre temes socials actuals, com la justícia social i la resistència
cultural. A través d'aquesta recerca, es posa de manifest la capacitat transformadora de la
literatura per enriquir el desenvolupament integral dels estudiants, promovent una visió
crítica i empàtica del món que els envolta. Els resultats esperats inclouen una millora en les
habilitats d'expressió escrita, així com un aprofundiment en la comprensió històrica i
emocional
[eng] This Master's Thesis addresses the integration of literary didactics within the contemporary
educational framework, highlighting the importance of communicative competence, historical
memory, and emotional competence. Through active methodologies such as Problem-Based
Learning (PBL) and cooperative work, this thesis proposes a new perspective on the
teaching of postwar Catalan literature, centered on the figure of Mercè Rodoreda. The
exploration of correspondence as a didactic resource allows for the design of a teaching
proposal that not only fosters literary comprehension but also encourages reflection on
current social issues, such as social justice and cultural resistance. This research
demonstrates the transformative capacity of literature to enrich the integral development of
students, promoting a critical and empathetic view of the world around them. The expected
results include an improvement in written expression skills, as well as a deeper
understanding of historical and emotional contexts