[cat] Els alumnes amb dificultats comunicatives als centres ordinaris són un dels grups més
perjudicats a l’hora de garantir el seu aprenentatge dins les aules per no comptar amb els recursos i amb
la formació adient. Per aquest motiu, s’utilitzen els sistemes augmentatius i alternatius de comunicació
que són eines dissenyades per a facilitar l’expressió i la comprensió del llenguatge que si s’implementen
tan aviat com es pugui, podem millorar significativament la comunicació i la participació dels infants.
L’objectiu del present treball és analitzar l’efectivitat dels sistemes alternatius i augmentatius de
comunicació per a millorar la participació i l’aprenentatge dels estudiants amb dificultats en l’àmbit de
la comunicació a les aules. D’aquesta manera, s’ha dut a terme una revisió sistemàtica dels articles
trobats a les bases de dades Mendeley, Eric i Scopus. Els resultats indiquen que l’ús dels SAAC té un
impacte positiu en el desenvolupament comunicatiu, cognitiu i social dels infants, ja que augmenten la
capacitat de xerrar o la substitueixen, permeten que aquests infants puguin interactuar amb el seu entorn.
Així i tot, també es mostra que hi ha una manca de formació adequada entre els docents, fet que dificulta
la seva implementació a les aules.
[eng] Students with communication difficulties in ordinary schools are one of the most affected
groups when it comes to guaranteeing their learning in the classroom because they do not have the
resources and the appropriate training. For this reason, augmentative and alternative communication
systems are used which are tools designed to facilitate the expression and understanding of language
that if implemented as soon as possible, we can significantly improve children's communication and
participation. The aim of this study is to analyse the effectiveness of alternative and augmentative
communication systems to improve the participation and learning of students with difficulties in the
field of communication in the classroom. In this way, a systematic review of the articles found in the
Mendeley, Eric and Scopus databases has been carried out. The results indicate that the use of AACS
has a positive impact on the communicative, cognitive and social development of children, since they increase the ability to talk or replace it, allowing these children to interact with their environment. Even
so, it is also shown that there is a lack of adequate training among teachers, which makes it difficult to
implement it in the classroom.