[cat] Els objectius generals del present treball consisteixen a demostrar la importància
d’entendre el procés de dol que poden travessar els alumnes d’educació primària, i demostrar
com la introducció d’una pedagogia de la mort a l’educació presenta beneficis per a tots els
membres de la comunitat educativa. Per assolir aquests objectius s’ha duit a terme una anàlisi
de la literatura científica seguint la metodologia de revisió sistemàtica. S’ha exposat en els
apartats d'estat de la qüestió i discussió tota la informació obtinguda que ha permès donar
resposta als objectius plantejats. S’han analitzat en profunditat els termes de mort, dol i
pedagogia de la mort des de les seves diferents definicions i característiques fins a l’evolució
corresponent de cada concepte fins el dia d’avui. Estudiar aquestes tres qüestions ha permès
tractar factors molt diversos com són: les diferents variables que intervenen en l’experiència
del dol, els beneficis que comporta per a l’alumnat i pels docents tractar aquests temes a
l’escola, reconèixer la importància d’una bona formació docent i d’una comunicació freqüent
entre escola i família per implantar aquestes qüestions, etc. També, ha permès conèixer
diferents referents actuals en pedagogia de la mort tant a escala mundial com a estatal i
autonòmica, i diversos exemples de pràctiques educatives amb les quals treballar la mort i el
dol a l’escola. Seguidament, s’han elaborat unes conclusions que reflecteixen l’assoliment
dels objectius a través de la revisió, per tant, de la rellevància que té conèixer el procés de dol
en infants d’educació primària i els beneficis que té donar cabuda a l’educació a una
pedagogia de la mort. Finalment, s’han considerat diverses limitacions que presenta el treball
com ara la manca d’investigacions sobre alguns aspectes concrets i a partir d’aquestes, s’han
fet diverses recomanacions de cara al futur.
[eng] The general goals of this assignment consist of proving the importance of
understanding the grieving process that primary students can get through and demonstrating
how the introduction of a pedagogy of death in education has benefits for all the school
community members. To achieve these goals, an analysis of the scientific literature has been
carried out following the systematic review methodology. It can be found all the information
that allows providing answers for all the considered objectives in the sections status of the
issue and discussion. The concepts of death, grief, and death pedagogy have been analyzed in
depth, from their different meanings and characteristics to the evolution of each term to this
day. Learning about these three topics has enabled addressing a wide range of factors, such as
the different variables that take part in the experience of grief, the benefits for students and
teachers in bringing in these questions in the school, and the significance of quality teacher
training and good and frequent communication between family and school members in order
to introduce these concepts in children's education. Also, it has allowed getting to know
different current models in pedagogy of death not only on a global level but also on a state
and autonomous level, as well as various examples of educational practices with which it is
possible to work with death and grief in the school. Next, in the section of conclusions, it has
been reflected the achievement of the previously mentioned goals through the literature
review, therefore the relevance of knowing the grieving process of primary school children
and the benefits of giving rise to a death education. Finally, a set of shortcomings has been
considered, for example, the scarcity of articles that address certain topics. Based on these
limitations, a section of suggestions for better future practices and investigations has been
made.