El procés de dol en infants d'educació primària i el tractament de la mort a la comunitat educativa: una revisió sistemàtica

Show simple item record

dc.contributor Adame Obrador, María Teresa
dc.contributor.author Font Bosch, Aina
dc.date 2024
dc.date.accessioned 2025-05-08T09:34:58Z
dc.date.available 2025-05-08T09:34:58Z
dc.date.issued 2025-05-08
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/170161
dc.description.abstract [cat] Els objectius generals del present treball consisteixen a demostrar la importància d’entendre el procés de dol que poden travessar els alumnes d’educació primària, i demostrar com la introducció d’una pedagogia de la mort a l’educació presenta beneficis per a tots els membres de la comunitat educativa. Per assolir aquests objectius s’ha duit a terme una anàlisi de la literatura científica seguint la metodologia de revisió sistemàtica. S’ha exposat en els apartats d'estat de la qüestió i discussió tota la informació obtinguda que ha permès donar resposta als objectius plantejats. S’han analitzat en profunditat els termes de mort, dol i pedagogia de la mort des de les seves diferents definicions i característiques fins a l’evolució corresponent de cada concepte fins el dia d’avui. Estudiar aquestes tres qüestions ha permès tractar factors molt diversos com són: les diferents variables que intervenen en l’experiència del dol, els beneficis que comporta per a l’alumnat i pels docents tractar aquests temes a l’escola, reconèixer la importància d’una bona formació docent i d’una comunicació freqüent entre escola i família per implantar aquestes qüestions, etc. També, ha permès conèixer diferents referents actuals en pedagogia de la mort tant a escala mundial com a estatal i autonòmica, i diversos exemples de pràctiques educatives amb les quals treballar la mort i el dol a l’escola. Seguidament, s’han elaborat unes conclusions que reflecteixen l’assoliment dels objectius a través de la revisió, per tant, de la rellevància que té conèixer el procés de dol en infants d’educació primària i els beneficis que té donar cabuda a l’educació a una pedagogia de la mort. Finalment, s’han considerat diverses limitacions que presenta el treball com ara la manca d’investigacions sobre alguns aspectes concrets i a partir d’aquestes, s’han fet diverses recomanacions de cara al futur. ca
dc.description.abstract [eng] The general goals of this assignment consist of proving the importance of understanding the grieving process that primary students can get through and demonstrating how the introduction of a pedagogy of death in education has benefits for all the school community members. To achieve these goals, an analysis of the scientific literature has been carried out following the systematic review methodology. It can be found all the information that allows providing answers for all the considered objectives in the sections status of the issue and discussion. The concepts of death, grief, and death pedagogy have been analyzed in depth, from their different meanings and characteristics to the evolution of each term to this day. Learning about these three topics has enabled addressing a wide range of factors, such as the different variables that take part in the experience of grief, the benefits for students and teachers in bringing in these questions in the school, and the significance of quality teacher training and good and frequent communication between family and school members in order to introduce these concepts in children's education. Also, it has allowed getting to know different current models in pedagogy of death not only on a global level but also on a state and autonomous level, as well as various examples of educational practices with which it is possible to work with death and grief in the school. Next, in the section of conclusions, it has been reflected the achievement of the previously mentioned goals through the literature review, therefore the relevance of knowing the grieving process of primary school children and the benefits of giving rise to a death education. Finally, a set of shortcomings has been considered, for example, the scarcity of articles that address certain topics. Based on these limitations, a section of suggestions for better future practices and investigations has been made. en
dc.format application/pdf
dc.language.iso cat ca
dc.publisher Universitat de les Illes Balears
dc.rights all rights reserved
dc.subject 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure ca
dc.subject 371 - Organització i gestió de l'educació i de l'ensenyament ca
dc.subject 373 - Ensenyament primari i secundari ca
dc.subject.other Pedagogia de la mort ca
dc.subject.other Dol ca
dc.subject.other Estudiants d’educació primària ca
dc.subject.other Comunitat educativa ca
dc.subject.other Pedagogy of death en
dc.subject.other Grief en
dc.subject.other Primary education students en
dc.subject.other School community en
dc.title El procés de dol en infants d'educació primària i el tractament de la mort a la comunitat educativa: una revisió sistemàtica ca
dc.type info:eu-repo/semantics/bachelorThesis ca
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/closedAccess


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics