[cat] Si hagués de posar un títol suggerent a aquesta proposta de TFM, seria:
“Matemàtiques? Sí que vull!”
S’ha de promoure un apropament de les matemàtiques a l’alumnat de
secundària i reconèixer la importància d’aquestes al nostre context quotidià
més enllà dels àmbits científic i tecnològic.
Disposem d’una normativa (LOMLOE) que incita a extrapolar els aprenentatges
cap a una realitat i uns fets quotidians que passen al nostre entorn, i preparar
l’alumnat per a un futur immediat que requerirà formació i entendre les realitats
del món contemporani, així com participar de manera solidària en el
desenvolupament i millora del seu entorn social.
Però no és només un incentiu educatiu, la realitat de les diferents professions,
sectors, avanços científics i tecnològics, innovació i factors de progrés per a la humanitat, tenen a les matemàtiques com a matèria primera, sense elles no
tindríem les claus de tot el que fomenta una millor evolució.
Ara bé, què passa entre el jovent? què els espanta tant de les matemàtiques?
Potser venen predisposats a veure-les com d’una complexitat avançada al seu
coneixement, abans d’una possible explicació, de crear un vincle i intentar
entendre-les. Són una generació que va néixer amb els mòbils, la digitalització,
Internet, que domina la gamificació, les xarxes socials i que no té massa
complicacions amb la informàtica. Venen influenciats pels progenitors a
conseqüència de cert desconeixement de les matemàtiques i dels nous
elements del nostre present actual? No s’entén que l’alumnat de secundària no
contempli les matemàtiques quasi bé com un joc, un repte a on resoldre
exercicis és la partida, els encerts són els punts; quan més encertes, millor
classificat estàs i més domines el joc, en el nostre cas, les matemàtiques, i si
domines les matemàtiques s’obre un ventall d’oportunitats a un món real.
Identificar les matemàtiques amb la realitat, que són necessàries i que a més
són entretingudes, han de ser incentiu pel seu aprenentatge, i només s’han de
trobar les fórmules per demostrar-ho per a què ho assimilin així.
Aquestes fórmules han de quedar redactades als corresponents currículums, a
les programacions d’aula consensuades per departaments o interdisciplinàries,
i quedant reflectits als Plans Generals Anuals (PGA) i podent ser afegits als
Projectes Educatius de Centre (PEC) progressivament.