[cat] Aquest Treball Final de Màster té com a finalitat implementar una metodologia
activa i significativa per integrar els Objectius de Desenvolupament Sostenible
(ODS) a l'aula, especialment en la matèria d'economia i emprenedoria del primer
curs de Batxillerat. Prenent com a punt de partida la recent declaració de
Menorca com a Patrimoni Mundial de la UNESCO, es planteja un repte als
alumnes per abordar temes relacionats amb els ODS, el desenvolupament
sostenible, l'impacte econòmic de la declaració de Menorca com a Patrimoni
Mundial i la ciutadania responsable.
Partint dels objectius establerts a l’Agenda 2030 i de la designació de Menorca
com a Patrimoni Mundial, s'explorarà com aquest reconeixement pot influir en el
desenvolupament i la sostenibilitat de l'illa. La proposta didàctica plantejada es
fonamenta en l’aprenentatge basat en reptes des d’on a través de diverses
missions es permetrà als estudiants comprendre i identificar-se amb un cas real
i proper, per assolir el repte inicial plantejat, afavorint així un aprenentatge
significatiu. S'utilitzaran exemples concrets per elaborar supòsits aplicables a
Menorca, proporcionant una perspectiva pràctica i contextualitzada.
L'anàlisi territorial i la coordinació dels actors locals permetrà entendre com la
designació de Patrimoni Mundial pot ser una palanca de transformació
econòmica i de preservació del patrimoni. Es posarà èmfasi en la importància de
la col·laboració necessària entre els sectors públic i privat per aprofitar el
patrimoni com a recurs per al desenvolupament sostenible. Amb aquesta
proposta, se cerca que els estudiants comprenguin la relació entre el patrimoni
local, el desenvolupament econòmic i la sostenibilitat, integrant aquests
coneixements amb els ODS per promoure la col·laboració i la responsabilitat
ciutadana en l’assoliment dels objectius de desenvolupament sostenible.
[eng] This Master's Thesis aims to implement an active and meaningful methodology
to integrate the Sustainable Development Goals (SDGs) into the classroom,
especially in the subject of economics and entrepreneurship in the 1st year of
baccalaureate. Taking as a starting point the recent declaration of Menorca as a
UNESCO World Heritage Site, students are challenged to address issues related
to the SDGs, sustainable development, the economic impact of the declaration
of Menorca as a World Heritage Site and responsible citizenship. Based on the
goals set out in the 2030 Agenda and the designation of Menorca as a World
Heritage Site, we will explore how this recognition can influence the development
and sustainability of the island. The proposed didactic proposal is based on
challenge-based learning, from where through various missions will enable
students to will be able to understand and identify with a real and close case, to
achieve the initial challenge posed, thus promoting meaningful learning. Concrete
examples will be used to elaborate scenarios applicable in Menorca, providing a
practical and contextualized perspective. Territorial analysis and coordination of
local actors will allow understanding how World Heritage designation can be a
lever for economic transformation and heritage preservation. Emphasis will be
placed on the importance of collaboration between the public and private sectors
to take advantage of heritage as a resource for sustainable development. With
this proposal, the aim is for students to understand the relationship between local
heritage, economic development and sustainability, integrating this knowledge
with the SDGs to promote collaboration and citizen responsibility in achieving the
Sustainable Development Goals.