[cat] L’IES Albuhaira acull la formació de dues famílies professionals d’FP unides per
la salut: la família fisicoesportiva i la família sanitària. Els perfils professionals
que se’n deriven juguen un paper cabdal en l’educació per a la salut i promoció
d’estils de vida saludables. A través de la metodologia de l’aprenentatge-servei
(APS), l’alumnat podria participar en l’organització d’una fireta de salut en què
aprendria nous continguts mentre oferiria un servei a la comunitat. Així, en el
present treball, es desenvolupa el projecte d’APS d’organització d’una fireta de
salut comunitària en què l’alumnat de tots els cicles formatius de l’IES Albuhaira
podrien adquirir competències socials i de treball interdisciplinari mentre posen
en pràctica habilitats apreses al llarg del curs. Alhora la comunitat rebria un servei
de qualitat i adaptat a les necessitats actuals de la societat (actuacions
d’educació per a la salut i de promoció d’estils de vida saludables).
S’han descrit totes les fases del projecte perquè la fireta de salut pugui ser una
realitat en el context de l’IES Albuhaira: la identificació de l’interès, l’esbós del
projecte, l’establiment de relacions, la planificació amb el grup, l’execució amb el
grup, la valoració comunitària del servei i l’avaluació tant amb el grup d’alumnes
com amb l’equip educatiu. S’ha plantejat l’Ajuntament de Muro com a
col·laborador del projecte i s’han descrit cadascuna de les propostes
intermodulars que podria aportar cada grup-classe, tot relacionant-les amb els
continguts curriculars, competències terminals i resultats d’aprenentatge que
estableix la normativa de referència de cada cicle. S’ha fet palès en la
importància de l’avaluació, sobretot l’autoavaluació; de la qual s’espera que se’n
puguin generar reflexions tant individuals com col·lectives.
Amb tot, la fireta de salut podria ser una oportunitat: per l’alumnat conèixer de
primera mà què pot aportar com individu a la societat mentre adquireix nous
aprenentatges; per a la comunitat que es beneficiaria del servei; i per al centre,
que passaria de ser un referent educatiu a ser també un referent en salut.