[cat] En el context actual de salut mental, l’ansietat en adolescents s’ha convertit en un tema de
preocupació creixent degut al seu impacte en el benestar emocional i el funcionament diari
d’aquesta població. Per tant, la revisió de l’evidència existent del tractament de l’ansietat en
adolescents és essencial per donar resposta.
L’objectiu de la present revisió fou conèixer els beneficis de la teràpia cognitiva conductual
com a tractament per a l’ansietat en adolescents, per ella tota sola i combinada amb la
farmacoteràpia juntament amb la identificació dels diferents enfocaments i tècniques de la
TCC.
Es realitzà una revisió a través de les bases de dades de Pubmed, BVS i Ebscohost,
mitjançant la Biblioteca Virtual de la UIB. Es van incloure articles compresos entre 2014-
2024 (darrers 10 anys), els articles a text complet i que incloïen adolescents, joves adults i
que combinaven diferents patologies psiquiàtriques.
Després d’una selecció d’articles, es realitzà un cribratge mitjançant la lectura crítica, i es
van incloure un total de 20 articles.
La teràpia cognitiva conductual es defineix com aquella psicoteràpia duta a terme per un
professional en la que aquest fa que la persona sigui capaç d’identificar els pensaments
negatius i/o imprecisos de manera que, pugui visualitzar les situacions exigents que li
provoquin l’ansietat de manera clara i sàpiga respondre i afrontar-se a aquestes de manera
més eficaç.
Existeixen diferents modalitats de TCC tot i que hi ha dubtes de si totes les modalitats
tenen la mateixa efectivitat i els mateixos resultats en tots els trastorns d’ansietat.
[spa] En el contexto actual de salud mental, la ansiedad en adolescentes se ha convertido en un
tema de preocupación creciente debido a su impacto en el bienestar emocional y el
funcionamiento diario de esta población. Por lo tanto, la revisión de la evidencia existente
del tratamiento de la ansiedad en adolescentes es esencial para dar respuesta.
El objetivo de la presente revisión fue conocer los beneficios de la terapia cognitivoconductual como tratamiento para la ansiedad en adolescentes, por ella a solas y combinada
con la farmacoterapia junto con la identificación de los diferentes enfoques y técnicas de la
TCC.
Se realizó una revisión a través de las bases de datos de Pubmed, BVS y Ebscohost,
mediante la Biblioteca Virtual de la UIB. Se incluyeron artículos comprendidos entre 2014-
2024 (últimos 10 años), los artículos a texto completo y que incluían adolescentes, jóvenes
adultos y que combinaban diferentes patologías psiquiátricas.
Después de una selección de artículos, se realizó una criba mediante la lectura crítica, y se
incluyeron un total de 20 artículos.
La terapia cognitivo-conductual se define como aquella psicoterapia llevada a cabo por un
profesional en la que este hace que la persona sea capaz de identificar los pensamientos
negativos y/o imprecisos de forma que, pueda visualizar las situaciones exigentes que le
provoquen la ansiedad de manera clara y sepa responder y afrontarse a estas de manera más
eficaz.
Existen diferentes modalidades de TCC aunque existen dudas de si todas las modalidades
tienen la misma efectividad y los mismos resultados em todos los trastornos de ansiedad.
[eng] In the current context of mental health, anxiety in adolescents has become a growing
concern due to its impact on the emotional well-being and daily functioning of this
population. Therefore, reviewing the existing evidence of anxiety treatment in adolescents
is essential to give response.
The objective of the present review was to know the benefits of cognitive behavioral
therapy as a treatment for anxiety in adolescents, for it alone and combined with
pharmacotherapy along with the identification of the different approaches and techniques of
CBT.
A review was carried out through the databases of Pubmed, BVS and Ebscohost, through
the UIB Virtual Library. Articles were included between 2014-2024 (last 10 years), fulltext articles that included adolescents, young adults and that combined different psychiatric
pathologies.
After a selection of articles, a critical reading screen was performed, and a total of 20
articles were included.
Cognitive-behavioral therapy is defined as psychotherapy carried out by a professional in
which the person is able to identify negative and/or imprecise thoughts in a way that, can
clearly visualize the demanding situations that cause anxiety and can respond and deal with
them more effectively.
There are different modalities of CBT although there are doubts as to whether all modalities
have the same effectiveness and results in all anxiety disorders.