dc.contributor.author |
Alegre, J. |
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dc.contributor.author |
Cladera, M. |
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dc.date.accessioned |
2025-07-31T08:29:39Z |
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dc.identifier.citation |
Alegre, J. i Cladera, M. (2009). Analysing the effect of satisfaction and previous visits on tourist intentions to return. European Journal Of Marketing, 43(5/6), 670-685. https://doi.org/10.1108/03090560910946990 |
ca |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/171009 |
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dc.description.abstract |
[spa] El objetivo de este trabajo es analizar los determinantes de la intención de retorno de los turistas a un destino, prestando especial atención a los efectos de la satisfacción y el número de visitas previas. Para garantizar un incentivo para mejorar el producto, la satisfacción debe ser el principal determinante. Un segundo objetivo es analizar la contribución que tiene la satisfacción con diferentes aspectos del destino sobre la satisfacción global. Se ha estimado un modelo de ecuaciones estructurales. Algunas de las variables del modelo son ordinales, por lo que se calcularon correlaciones tetracóricas, policóricas y poliseriales, que posteriormente se utilizaron como input en la modelización de ecuaciones estructurales. Los resultados indican que tanto la satisfacción como el número de visitas previas tienen un efecto positivo sobre la intención de retorno. Sin embargo, el principal determinante es la satisfacción. La satisfacción con diferentes aspectos del destino tiene un efecto distinto sobre la satisfacción global. Los atributos asociados con el producto básico de sol y playa son los principales determinantes de la satisfacción global. Para promover la repetición de las visita, es crucial identificar los determinantes de la intención de retorno. Los factores que influencian esta variable se pueden mejorar para incrementar la probabilidad de repetir visita. Los métodos para estimar modelos de ecuaciones estructurales con variables categóricas no se habían aplicado antes en el campo del turismo. En comparación con estudios previos sobre la repetición de la visita, la principal contribución del modelo es que toma en consideración simultáneamente dos relaciones causales con el número de visitas, la primera afectando a la satisfacción global y la segunda teniendo un efecto directo sobre la intención de retorno. |
es |
dc.description.abstract |
[eng] Purpose – The purpose of this paper is to analyse the determinants of tourist intentions to revisit a destination, paying special attention to the effects of satisfaction and the number of previous visits. In order to guarantee an incentive to improve the product, satisfaction must be the main determinant. A second objective is to analyse the contribution that satisfaction with different aspects of a destination makes on overall satisfaction.
Design/methodology/approach – A structural equation model (SEM) has been estimated. Some of the variables involved in the model are ordinal. Thus, tetrachoric, polychoric and polyserial correlations were calculated and then used as the input for structural equation modelling. Findings – Both satisfaction and the number of previous visits have a positive effect on intention to return. However, the main determinant is satisfaction. Satisfaction with different aspects of the destination has a differing effect on overall satisfaction. Attributes associated with the basic sun and sand tourist product are the main determinants of overall satisfaction. Practical implications – To promote repeat visits, it is crucial to identify the determinants of the intention to return. The factors that influence this variable can be improved in order to increase the likelihood of repeat visits. Originality/value – Methods to estimate SEM with categorical variables have not been applied before to the field of tourism. In comparison with previous studies of repeat visitation, the main contribution of the model is that it simultaneously takes into consideration two causal links with the number of previous visits, the first affecting overall satisfaction and the second having a direct effect on a tourist’s intention to return. |
en |
dc.format |
application/pdf |
en |
dc.format.extent |
670-685 |
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dc.publisher |
Emerald |
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dc.relation.ispartof |
European Journal Of Marketing, 2009, vol. 43, num.5/6, p. 670-685 |
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dc.rights |
all rights reserved |
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dc.subject.classification |
338 - Situació econòmica. Política econòmica. Gestió, control i planificació de l'economia. Producció. Serveis. Turisme. Preus |
ca |
dc.subject.classification |
Turisme i hoteleria |
ca |
dc.subject.other |
338 - Economic situation. Economic policy. Management of the economy. Economic planning. Production. Services. Prices |
en |
dc.subject.other |
Tourism and Hospitality industry |
en |
dc.title |
Analysing the effect of satisfaction and previous visits on tourist intentions to return |
en |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/article |
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dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
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dc.type |
Article |
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dc.date.updated |
2025-07-31T08:29:39Z |
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dc.rights.accessRights |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
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dc.identifier.doi |
https://doi.org/10.1108/03090560910946990 |
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