dc.contributor.author |
Alegre, J. |
|
dc.contributor.author |
Cladera, M. |
|
dc.date.accessioned |
2025-07-31T08:41:45Z |
|
dc.identifier.citation |
Alegre, J. i Cladera, M. (2010). Tourist expenditure and quality: why repeat tourists can spend less than first-timers. Tourism Economics, 16(3), 517-533. https://doi.org/10.5367/000000010 |
ca |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/171010 |
|
dc.description.abstract |
[spa] En la literatura turística y de marketing, la repetición de la visita/compra se asume como un comportamiento deseable. Sin embargo, el gasto del consumidor podría decrecer con la repetición de la compra. Entonces, la repetición de los visitantes repetidores podría ser inferior a la de los primeros visitantes. Este resultado puede explicarse utilizando los modelos de información limitada y la precepción, por parte de los consumidores, del precio como un indicador de la calidad del producto/servicio. Este trabajo estima el efecto que puede tener la motivación por la calidad sobre el gasto turístico, distinguiendo entre primeros visitantes y visitantes repetidores. La hipótesis es que la motivación por la calidad tiene un efecto positivo mayor sobre el gasto de los primeros visitantes que sobre el de los repetidores. Es más probable que los primeros visitantes vean el precio como una señal de mayor calidad, que los visitantes repetidores, dada su mayor incertidumbre sobre las características del destino. |
es |
dc.description.abstract |
[eng] In the tourism and marketing literature, repeat visitation/repeat purchasing is assumed to be desirable behaviour. However, consumer expenditure might decrease with purchase repetition. Thus, expenditure by repeat visitors could actually be lower than that of first-timers. This result can be explained using limited information models and consumers’ perceptions of prices as a signal of product/service quality. This paper estimates the effect that quality as a motivation may have on tourist expenditure, distinguishing between
first-time and repeat visitors. The hypothesis is that quality as a motivation has a higher positive effect on tourist expenditure for first-timers than it does for repeat visitors. It is more likely for new visitors to regard higher prices as a signal of higher quality than repeat visitors, given their greater uncertainty about the characteristics of the destination. |
en |
dc.format |
application/pdf |
en |
dc.format.extent |
517-533 |
|
dc.publisher |
Sage |
|
dc.relation |
info:eu-repo/grantAgreement/MICYT// SEJ2007-65255/ECON/[ES] |
|
dc.relation.ispartof |
Tourism Economics, 2010, vol. 16, num.3, p. 517-533 |
|
dc.rights |
all rights reserved |
|
dc.subject.classification |
338 - Situació econòmica. Política econòmica. Gestió, control i planificació de l'economia. Producció. Serveis. Turisme. Preus |
ca |
dc.subject.classification |
Turisme i hoteleria |
ca |
dc.subject.other |
338 - Economic situation. Economic policy. Management of the economy. Economic planning. Production. Services. Prices |
en |
dc.subject.other |
Tourism and Hospitality industry |
en |
dc.title |
Tourist expenditure and quality: why repeat tourists can spend less than first-timers |
en |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/article |
|
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
dc.type |
Article |
|
dc.date.updated |
2025-07-31T08:41:46Z |
|
dc.subject.keywords |
economía del turismo |
es |
dc.subject.keywords |
Gasto turístico |
es |
dc.subject.keywords |
calidad de servicio |
es |
dc.rights.accessRights |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
|
dc.identifier.doi |
https://doi.org/10.5367/000000010 |
|