dc.contributor |
Mañas Navarrete, Iban |
|
dc.contributor.author |
Ferrer Vidal, Apol·lònia Maria |
|
dc.date |
2024 |
|
dc.date.accessioned |
2025-09-22T08:09:59Z |
|
dc.date.available |
2025-09-22T08:09:59Z |
|
dc.date.issued |
2025-09-22 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11201/171371 |
|
dc.description.abstract |
[cat] El Treball Final de Grau es centre en la consciència fonològica en infants bilingües amb TEA i desenvolupament típic durant l’etapa de l'educació infantil. S'analitza la dominància lingüística en aquests infants, utilitzant el test de consciència fonològica com a eina principal. La primera part del treball conté una revisió bibliogràfica sobre el concepte d'autisme en base dels diferents autors que l'han estudiat. També, s'analitzen al llarg del TFG conceptes com el bilingüisme, el desenvolupament típic i la consciència fonològica. A continuació, trobam el test de consciència fonològica que el principal objectiu que té és identificar la incidència de la consciència fonològica en infants bilingües amb TEA i desenvolupament típic de l'etapa de l'educació infantil. Finalment, podem observar les taules dels resultats del test dels infants participants d'aquest estudi. A més en l'apartat d'annexos hi ha tots els materials utilitzats per la realització d'aquest TFG. Els resultats mostren una correlació significativa entre l'edat dels participants i les seves puntuacions en els tests de català i castellà. Tot i que els infants amb TEA semblen obtenir puntuacions lleugerament més altes, aquesta diferència no és significativa quan es controla per l'edat. A més, s'observa que els infants DT tendeixen a obtenir millors resultats en la prova de consciència fonològica en castellà, aquest resultat s’atribueix a l'exposició social i educativa al castellà. En conclusió, el TFG contribueix al coneixement sobre el desenvolupament lingüístic bilingüe en infants amb TEA i desenvolupament típic, destacant la importància de factors com l'edat i l'exposició lingüística en les seves competències fonològiques. |
ca |
dc.description.abstract |
[eng] This thesis focuses on the phonological awareness in bilingual children with ASD and on those with a prototypical development during pre-school education. The effect of linguistic mastery in these children is analyzed by using the phonological awareness test as the main assessment tool. In the first part of the project, a bibliographic review of the concept of autism is conducted. The review is based on the contributions to this matter of different authors that studied this disorder. In addition, concepts such as bilingualism, atypical development and phonological awareness are analyzed throughout the thesis. Next, the phonological awareness test is presented, its main objective being the identification of phonological awareness incidence in bilingual children with ASD and in those with a prototypical development during pre-school education. Lastly, the results of the tests performed by the participant children can be observed. In the annexes section, all of the materials used for the elaboration of this thesis are shown. The results show a significant correlation between the age of the participants and their scores in Catalan and Spanish tests. Even though children with ASD seem to obtain slightly higher scores, this difference is not significant when contrasted with the impact of age. Besides, it is observed that children with a prototypical development tend to obtain better scores in the Spanish phonological awareness test. This result is attributed to the social and educational exposure to the Spanish language. In conclusion, this thesis contributes to the current knowledge of the bilingual linguistic development in children with ASD and in children with a prototypical development. It highlights the importance of factors such as age and linguistic exposure in their phonetic capabilities. |
en |
dc.format |
application/pdf |
|
dc.language.iso |
cat |
ca |
dc.publisher |
Universitat de les Illes Balears |
|
dc.rights |
all rights reserved |
|
dc.subject |
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure |
ca |
dc.subject |
372 - Ensenyament preescolar i elemental |
ca |
dc.subject.other |
Bilingüisme |
ca |
dc.subject.other |
Consciència fonològica |
ca |
dc.subject.other |
Trastorn de l’espectre autista (TEA) |
ca |
dc.subject.other |
Dominància lingüística |
ca |
dc.subject.other |
Desenvolupament lingüístic |
ca |
dc.title |
La consciència fonològica en infants bilingües amb TEA i desenvolupament típic en l’etapa d’educació infantil |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
ca |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
|
dc.rights.accessRights |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
|