[cat] El desenvolupament psicomotor dels infants, de 0 a 3 anys, ve determinat per l’herència i l’ambient. Els infants segueixen un calendari maduratiu que es pot veure influenciat per la intervenció adulta i el tipus d’acompanyament que aquest realitza.
A partir d’una revisió bibliogràfica, s’arriba a la conclusió que la intervenció directa de l’adult no és una condició per què l’infant desenvolupi les diferents fases psicomotores. De fet, accelerar moviments o imposar postures pot provocar efectes perjudicials, a nivell psíquic i motor. Endinsar-se dins el mètode educatiu Pikler-Lóczy permet conèixer les condicions necessàries per garantir la llibertat de moviment de l’infant i, en conseqüència, per afavorir el seu desenvolupament psicomotor.
El present treball, a més, descobreix la importància de dur a terme un acompanyament respectuós cobrint totes les necessitats dels infants, com la d’afecció, i repassa una sèrie d’aspectes a considerar, com poden ser la preparació de l’entorn, la importància dels moments de cures o la relació família-escola, per garantir-lo.
[eng] The psychomotor development of infants, from 0 to 3 years old, is determined by inheritance and environment. Children follow a maturity schedule that can be influenced by the adult intervention and the type of accompanying that is carried out.
From a bibliographic review, it’s concluded that direct adult intervention is not a condition for the child to develop the different psychomotor phases. In fact, accelerating movements or imposing postures can cause detrimental effects at the psychic and motor level. Getting into the Pikler-Lóczy educational method allows us to know the necessary conditions to guarantee the child’s freedom of movement and, consequently, to promote their psychomotor development.
This work, in addition, discovers the importance of carrying out a respectful support covering all the children’s needs, like the affection, and reviews aspects to consider, like preparing the environment, the importance of caregiving times or the family-school relationship, to guarantee it.