[cat] L’observació és l’estratègia fonamental d’escolta per fer el seguiment dels processos de desenvolupament i aprenentatge dels infants, especialment a l’etapa d’Educació Infantil. A més, aporta una gran quantitat d’informació a les mestres sobre les seves propostes i sobre els infants durant aquesta etapa educativa. No es pot entendre el procés educatiu sense observar, ja que és el mètode que ofereix resposta a les qüestions que es van plantejant les mestres i els ajuda a crear les seves estratègies d’intervenció per a la pràctica educativa.
El present treball pretén aprofundir en aquells aspectes que tenen una gran influència durant l’observació tals com el rol d’observador, les actituds, la mirada, les dificultats i les experiències que viuen les mestres de l’escola pública CEIP Urbanitzacions de Llucmajor mentre observen a les aules. Tot, mitjançant una recollida de dades realitzada, amb entrevistes a diferents docents i l’observació directa, i la seva posterior anàlisi a partir d’un marc teòric com a base sòlida de l’estudi de la realitat sobre l’observació d’aquest centre educatiu
[eng] Observation is the fundamental listening strategy for monitoring development and learning processes of children, especially at the Early Childhood Education stage. Moreover, it provides a great deal of information to teachers about their proposals and the children during this educational stage. The educational process cannot be understood without observation, as it is the method that provides answers to the questions that teachers ask themselves and helps them to create their intervention strategies for educational practice.
This paper aims to delve into those aspects that have an intense influence during observation, such as the observer role, the attitudes, the way of looking, the difficulties, and the experiences that the teachers of the public school CEIP Urbanizacions de Llucmajor live in the meantime they observe in the classrooms. It is all done through data collection, interviews with different teachers and direct observation, and subsequent analysis based on a theoretical framework as a solid basis for analysis of the reality of the observation work in this school.