Competencia digital y apropiación de las TIC: claves para la inclusión digital

Show simple item record

dc.contributor.author Salinas, J.
dc.contributor.author De Benito, B.
dc.date.accessioned 2024-02-09T08:14:28Z
dc.date.available 2024-02-09T08:14:28Z
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11201/164652
dc.description.abstract [spa] Se analizan las políticas de incorporación de las TIC en Iberoamérica como en las oportunidades que ofrecen para el desarrollo de comunidades culturales habitualmente excluidas. Se estudian las aportaciones que hacen a la mejora de la inclusión digital y al desarrollo humano, a través del intercambio y construcción de conocimiento de individuos y comunidades. Se presenta un estudio sobre el conocimiento y uso de herramientas digitales tanto en el ámbito personal, profesional, como académico, en un contexto de escasa disponibilidad de recursos tecnológicos. Entre los resultados, destaca que 90% de los estudiantes utiliza el propio teléfono móvil para conectarse a internet y que en conocimiento y uso de herramientas para la gestión de la información, la creación de contenido y la comunicación o conexión con otros, quedan en niveles básicos, por lo que es importante desarrollar acciones orientadas a la construcción y organización del propio entorno personal de aprendizaje. PALAbRAS CLAVE: Competencia digital, Apropiación social, Inclusión digital, Cultura digital, Política educativa. ABSTRACT. Policies of the incorporation of ICT in Latin America are analyzed as well as the opportunities they offer for the development of cultural communities that are usually excluded. The contributions they make to the improvement of digital inclusion and human development are studied, through the exchange and construction of knowledge of individuals and communities. A study is presented on the knowledge and use of digital tools in both personal, professional and academic settings, in a context of low availability of technological resources. Among the results, it stands out that 90% of students use their own mobile phone to connect to the internet and that in knowledge and use of tools for information management, content creation and communication or connection with others, they remain at different levels. basic, so it is important to develop actions aimed at building and organizing your own personal learning environment. KEYWORDS: digital competence, Social appropriation, digital inclusion, digital culture, Educational policy.
dc.format application/pdf
dc.relation.isformatof Reproducció del document publicat a: http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/741
dc.relation.ispartof Campus Virtuales, 2020, vol. 9, num. 2, p. 99-111
dc.rights cc-by-nc (c) Red Universitaria Campus Virtuales (RUCV), 2020
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subject.classification 37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure
dc.subject.other 37 - Education
dc.title Competencia digital y apropiación de las TIC: claves para la inclusión digital
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.date.updated 2024-02-09T08:14:29Z
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

cc-by-nc (c) Red Universitaria Campus Virtuales (RUCV), 2020 Except where otherwise noted, this item's license is described as cc-by-nc (c) Red Universitaria Campus Virtuales (RUCV), 2020

Search Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics