[cat] L'exclusió social és un dels actuals problemes de la nostra societat, ja que afecta a diferents
col·lectius entre els quals trobem als infants. Aquestes desigualtats els poden condicionar i
marcar a curt i llarg termini, ja que és un període de gran vulnerabilitat, i és per això que
l'escola, l'obligatorietat del sistema educatiu i el paper del docent, són claus per treballar
contra l'exclusió social minimitzant tant la seva aparició com el seu efecte. Partint d'una
revisió sistemàtica de la literatura i utilitzant tres bases de dades diferents, s'han analitzat
els articles més rellevants relacionats amb la problemàtica esmentada amb l'objectiu de
detectar, analitzar i conèixer la situació actual de l'exclusió social a l'aula i l’actuació de la
figura docent en aquest aspecte. Es recullen diferents aportacions de millora proposades
pels autors dels articles seleccionats per tal de fer feina i lluitar contra les mancances i/o les
dificultats que presenten davant el tema pel que fa a la identificació i detecció, notificació i
actuació (intervenció i prevenció). A partir d'aquestes aportacions, s'han identificat la
formació rebuda pel docent, la manca de literatura i investigació i la descoordinació entre
entitats externes i professionals de l'educació com a factors claus en el tractament de
l'exclusió social infantil a l'aula.
[eng] Social exclusion is one of the current problems in our society, as it affects different groups,
including children. These inequalities can condition them and mark them in the short and
long term, as it is a period of great vulnerability, and that is why the school, the obligation of
the education system and the role of the teacher, are key to working against social exclusion
by minimising both their appearance and their effect. Starting from a systematic review of the
literature and using three different databases, the most relevant articles related to the
aforementioned problem have been analysed with the aim of detecting, analysing and
understanding the current situation of social exclusion in the classroom and the performance
of the teaching figure in this aspect. The authors of the selected articles have proposed
various improvements to their work and to fight the shortcomings and/or difficulties they
present in the subject with regard to identification and detection, notification and action
(intervention and prevention). Based on these contributions, the training received by the
teacher, the lack of literature and research and the decoordination between external entities
and professionals of education have been identified as key factors in the treatment of child
social exclusion in the classroom.