[cat] El present treball pretén donar a conèixer la importància de l'observació i la documentació en el
fenomen de l'educació, especialment en l'educació infantil. A més, té l’objectiu de mostrar la
rellevància que aquestes eines tenen com a font de comunicació amb les famílies. Per fer-ho possible
s'ha tractat des de dos vessants principals: una part teòrica on gràcies a diferents autors i persones
referents com poden ser Malaguzzi o Hoyuelos, s'han pogut conèixer les diferents funcions de
l'observació i la documentació, la circularitat que existeix entre aquests conceptes i els que ajuden a
tancar el procés i els rols que adquireixen els diferents agents que participen en el procés, destacant
els docents i les famílies. El vessant que ha apropat la teoria a la realitat que es viuen a les aules
d'algunes escoles de Mallorca amb unes característiques específiques, és conèixer, mitjançant la veu
de docents i famílies, recollida mitjançant entrevistes i enquestes, la seva visió i experiència emprant
l'observació i la documentació com a eines d'avaluació i comunicació amb les famílies i la seva rebuda
i comprensió.
Amb el present treball s’ha pogut veure que sí que es dona la comunicació entre família i escola
mitjançant la documentació. Alhora, s’ha pogut comprovar que l’observació i la documentació són
eines essencials a l’educació, tant des del punt de vista teòric com des del punt de vista de docents
que utilitzen les eines en la seva pràctica diària.
[eng] This work aims to make known the importance of observation and documentation in the phenomenon
of education, especially in early childhood education. In addition, it aims to show the relevance of
these tools as a source of communication with families. To make this possible, it has been treated
from two main sides: a theoretical part where, thanks to different authors and referent people such
as Malaguzzi or Hoyuelos, it has been possible to learn about the different functions of observation
and documentation, the circularity that exists between these concepts and those that help close the
process and the roles acquired by the different agents who participate in the process, highlighting
teachers and families. The aspect that has brought the theory closer to the reality that is experienced
in the classrooms of some schools in Mallorca with specific characteristics, is to know, through the
voice of teachers and families, collected through interviews and surveys, their vision and experience using observation and documentation as evaluation and communication tools with families and their
reception and understanding.
With the present work it has been possible to see that there is indeed communication between family
and school through documentation. At the same time, it has been possible to verify that observation
and documentation are essential tools in education, both from a theoretical point of view and from
the point of view of teachers who use the tools in their daily practice.