[eng] This article focuses on the study of academic plagiarism among freshmen university students enrolled in the degrees of Social Work and Social Education. Through a questionnaire applied to 913 students from 6 cohorts, the prevalence of plagiarism and some of the main factors associated with this phenomenon are analysed. The main results indicate that the students with the greatest tendency to plagiarize are associated with being male, younger, consider themselves to be worse students, value plagiarism less seriously, are poorly motivated by their studies and face academic tasks with a propensity to procrastinate. Finally, the students who plagiarize the most in their assignments are also the ones with the greatest propensity toward dishonest behaviour in other evaluation activities and the ones who attach the least seriousness to this fraud. The conclusions of the study indicate and provide areas for interventions aimed at promoting academic integrity and reducing fraudulent practices in higher education based on evidence.
[spa] Este artículo se centra en el estudio del plagio académico entre el alumnado universitario de nuevo ingreso en los grados de Trabajo Social y Educación Social. Mediante un cuestionario aplicado a 913 alumnos de 6 promociones se analiza la prevalencia del plagio y algunos de los principales factores asociados a este
fenómeno. Los principales resultados señalan que el alumnado con mayor tendencia a plagiar se asocia a ser
hombre, de menor edad, se considera peor estudiante, valora el plagio con menor gravedad, está poco motivado por sus estudios y afronta las tareas académicas con propensión a la procrastinación. Finalmente, el alumnado que más plagia en los trabajos es también el que presenta mayor propensión hacia conductas deshonestas en otras actividades de evaluación y el que menos gravedad le otorga a este fraude. Las conclusiones del trabajo señalan espacios para las intervenciones dirigidas a promover la integridad académica y reducir las prácticas fraudulentas en la educación superior basadas en evidencias.