[cat] Realitzar el Pràcticum II d'Educació Infantil en el CEIP Mestre Guillemet m'ha donat
l'oportunitat de realitzar un estudi sociològic i enfocar-lo a conèixer la realitat cultural i
lingüística de les famílies i els alumnes del cicle d'infantil de l'escola. Les respostes
recollides a partir de les enquestes fetes a les famílies, a l'equip directiu i a les mestres es
recullen en aquest document i són contrastades amb els documents de centre, a fi de
conèixer la varietat sociocultural i poliglota del CEIP. Mitjançant aquest treball de final
de grau es contrasta teoria amb pràctica i, a més, es dona a conèixer la importància de la
formació dels mestres quant a inclusió i idiomes. La importància de conèixer
l'experiència de l'immigrant i la riquesa cultural que aquest tipus d'alumnat aporta a les
escoles, són claus per a fomentar actituds de solidaritat, respecte i inclusió a les aules i
en la societat. A més de conèixer la realitat lingüística i cultural de la societat Balear, es
posa en evidència la varietat lingüística del centre i la importància de valorar les llengües
minoritàries per a evitar la seva pèrdua o minorització. El paper dels mestres i l'escola és
fonamental a l'hora d'acollir a les famílies i als infants migrants i visibilitzar la nova
realitat multicultural i multilingüe.
[eng] Doing the Practicum II of Early Childhood Education at the CEIP Mestre Guillemet has
given me the opportunity to do a sociological study and focus it on getting to know the
cultural and linguistic reality of the families and students of the kindergarten cycle of the
school. The answers collected from the surveys made to the families, the management
team and the teachers are collected in this document and are contrasted with the center
documents, in order to know the socio-cultural and polyglot variety of the CEIP.
Through this final degree work, theory is contrasted with practice and, in addition, the
importance of teacher training regarding inclusion and languages is made known. The
importance of knowing the immigrant's experience and the cultural richness that this
type of student brings to schools are key to fostering attitudes of solidarity, respect and
inclusion in classrooms and in society. In addition to learning about the linguistic and
cultural reality of Balearic society, the linguistic variety of the center is highlighted and
the importance of valuing minority languages to avoid their loss or marginalization. The
role of teachers and the school is fundamental when welcoming migrant families and
children and making visible the new multicultural and multilingual reality.